Volledig scherm
De ov-poortjes werden in september al geïnstalleerd. © Leo de Warem

Nieuwe stationsentree begin december open, wachten op plein en Willem II-passage

Do 15 okt: De nieuwe stationsentree van Tilburg – met bredere trappen en liften naar de perrons – wordt op 4 december voor het eerst opengesteld. De ov-poortjes zijn dan in gebruik en de meeste winkels zitten op hun plek.

door Bas Vermeer

Het zal voor de meeste reizigers een verademing zijn, vermoedt Stan Sontrop, de bouwmanager van ProRail.
Zo is de doorgang 26 meter breed, waar de hal naar perron 2 en 3 nu slechts acht meter telt.

Het vernieuwde station is daarmee niet klaar: vanaf december wordt de westvleugel – waar deze dagen de reizigers doorheen trekken – onder handen genomen. Die krijgt onder meer nieuwe gevels en er worden toiletten geïnstalleerd.

Stekelenburgplein
De nieuwe doorgang van noord naar zuid zelf is op dat moment nog niet helemaal in gebruik: die blijft aan één zijde afgesloten. Het nieuwe Burgemeester Stekelenburgplein, aan de noordkant van de stationsdoorgang, wordt pas in april opgeleverd.

Eerder was het de bedoeling om het plein tijdelijk te verharden, zodat bezoekers al via de nieuwe stationsentree aan de Spoorlaan naar de Burgemeester Brokxlaan konden trekken. Maar de grond aan die kant van het station moet nog gesaneerd worden.

"Dat zou eigenlijk in fases gebeuren", aldus Fred Van Nistelrooij programmamanager infrastructuur van de gemeente. "Maar dan is het plein in definitieve vorm pas later klaar, het werkt kostenverhogend en je plaagt reizigers omdat de noordkant voor werkzaamheden toch af en toe dicht moet. We doen liever in één keer alles goed."

Willem II-passage
Zo rond de tijd dat het Stekelenburgplein af is, wordt ook de Willem II-passage – voor fietsers en wandelaars – in gebruik genomen. De gemeente stuurde in het oorspronkelijke plan aan op opening dit najaar, maar de bodemsanering en aanleg de fiets- en wandelpaden dóór de gebouwen van de voormalige NS-werkplaats vragen meer tijd.

"In dat plan gingen we uit van de sloop van die gebouwen", vertelt Van Nistelrooij. "Gaandeweg het proces is besloten om het industrieel erfgoed te behouden en het fietspad door de gebouwen te laten lopen. Daarnaast moet de doorgang – á la het Rijksmuseum – ook qua veiligheid in orde zijn. Er trekken straks 6000 fietsers per dag doorheen."

Zodra de passage opengaat, is het zuidelijke fietspad langs de Brokxlaan gereed. Het vernieuwde station is rond de bouwvakantie volgend jaar klaar. Daarna volgt de officiële opening.

Blogs