Volledig scherm
Aanlsuiting Brokxlaan, dwars door het pand heen

Plan: Fietser schiet dwars door gebouwen Spoorzone

Do 22 jan: Wie straks door de nieuwe Willem II-passage richting Burgemeester Brokxlaan fietst, begeeft zich in het binnenste van de oude industriële panden en schiet onder de stalen skeletten van de Spoorzone-daken door.

door Bas Vermeer

Althans, zo luidt het plan dat de gemeente nu uitwerkt. Het ontwerp van de nieuwe voetgangers- en fietspassage die noord en zuid verbindt (in het verlengde van de Willem II-straat) werd in september al gepresenteerd.

Daarbij was het nog de vraag hoe de fietser na de passage de weg vervolgt: dwars door het industriële gebouwen of via een omweg langs de loodsen van de Spoorzone.

Rijksmuseum
Er is nadrukkelijk voor gekozen om de eerste optie uit te werken, die is efficiënter en waarschijnlijk ook goedkoper. In maart ligt het voorstel bij B en W, die beslissen of het wordt uitgevoerd.
De basis van het idee doet een beetje denken aan de fietstunnel die onder het Rijksmuseum in Amsterdam door loopt.

Om het fietspad te realiseren is een flink aantal ingrepen nodig. Want een paar meter na de Willem II-passage begint de bebouwing en pas een paar meter voor het eindpunt Brokxlaan stopt die. De fietser passeert - komende vanuit de Spoorlaan - de gebouwen 79, 78, 77 en 76. (Zie afbeelding 2 bij deze blog).

Muzentuin
Het eerste gebouw (foto 3) wordt aan de voor- en achterkant opengewerkt, zodat fietsers door de oude fabriekshal rijden. Gebouw 78 en 77 worden afgebroken, maar de staalconstructies blijven staan.

Daardoor komt het fietspad aan de binnentuin te liggen en wordt dat ‘meer een publieke plaats’. De tuin is op het moment vooral nog onbekend en onbemind. „Hier ligt de Muzentuin van de Spoorzone, slechts weinig mensen weten dat”, merkte de eigenaar van het theater dat aan de tuin grenst eerder al op.

Nadat de fietser de tuin is gepasseerd, moet die weer door een gebouw (nummer 76), daarna volgt de aansluiting op de Burgemeester Brokxlaan. Het rode fietspad met verkeerslichten om die verbinding te vormen ligt er al (foto 4). Daarna wordt ook het rode fietspad aan die zijde van de Brokxlaan aangelegd.

Tijdelijk
Het gaat om een - qua uitvoering - tijdelijk fietspad, maar hoe tijdelijk is niet duidelijk. Dat hangt onder meer samen met de renovatie van de aangrenzende LocHal, waarmee 28,3 miljoen euro is gemoeid. Over de renovatie wordt in september een besluit genomen.

In oktober gaat de Willem II-passage open. Dan wordt ook de fietsroute tussen de passage en de Burgemeester Brokxlaan in gebruik genomen.

Volledig scherm
In het plan worden de gebouwen 78 en 77 afgebroken, maar blijven de staalconstructies staan. Daardoor ontstaat er uitzicht op ‘de Muzentuin’ van de Spoorzone. bron The Cloud Collective
Volledig scherm
Gebouw 79 wordt opengewerkt.
Volledig scherm
Ovalen, linksonder: de Willem II-straat, midden: de nieuwe passage en op rechts: de route die door de gebouwen komt te lopen.