Volledig scherm
Renners op de Burgemeester Brokxlaan. Foto Jeroen de Jong/PVE

Ten Miles nieuwe stijl: 'verfrissend', maar ook 'chaotisch'

Ma 8 sept: Het was wennen aan de nieuwe start en finish van de Ten Miles in de Spoorzone. Potentie en problemen wisselen elkaar af.

door Bas Vermeer

Niet meer in hartje centrum starten en finishen, maar ten noorden van het station, aan de nieuwe Burgemeester Brokxlaan. De Ten Miles begon en eindigde gisteren voor het eerst in de Spoorzone.

Zoektocht
Voor mensen van buiten Tilburg (of Tilburgers die de Spoorzone niet kennen) was het een zoektocht naar 'wat is waar te vinden'. Daarbij hielp het niet dat de vrijwilligers van de Ten Miles zelf soms ook nog zoekende waren en hier en daar goede aanwijzingen – zoals pijlen – ontbraken.

Maar over het algemeen scoort de nieuwe Ten Miles 'een dikke plus', zelfs als er forse kritiek is.
'Leuk, maar chaos qua parcours en organisatie', meldt loper Barend Princen via Twitter, 'hopelijk in 2015 weer terug in de stad'. Daar tegenover staan juist de lopers die de bundeling van de voorzieningen in de Wagenmakerij en Koepelhal roemen. "Ideaal en de opzet hier is ook leuk", stelt renster Martine Sassen (27) even voor de wedstrijd. Zodra je weet waar je moet zijn, is het allemaal veel makkelijker dan vorig jaar."

'Finish-gevoel'
Sjaak Ramsteijn (50) uit Waalwijk is als vanouds lovend, maar mist het 'finish-gevoel'. "Vorig jaar was er voor de finish één lange rechte weg waar je rijen dik werd toegejuicht, dat geeft energie. Nu moet je bij het NS-plein een bocht om en ben je er plotsklaps." Daarnaast vindt de 50-jarige, die meerdere malen de marathon in New York liep, finishen in de stad sfeervoller.

De verplaatsing van het evenement – van Schouwburgring naar Spoorzone – werd vooral aan de zuidkant van het stadshart gevoeld. Bij de voorheen drukke Stadshuisstraat, Paleis- en Schouwburgring was het erg rustig. "Bloedeloos hier", zegt de Eindhovense Yvonne van der Kleijn (47), gezeten op een terrasje aan de Paleisring. "Die bar in de Koepelhal vind ik niet gezellig."
Bij een kroeg aan de Stadhuisstraat vertelt de eigenaresse hoe er vorig jaar zeven man bediening stond. Op zondagmiddag zitten er slechts twee vaste gasten aan een terrasje iets verderop.

Verfrissend
De verplaatsing naar de Spoorzone werkt verfrissend, zegt toeschouwer Anika van Nunen (34) bij het NS-Plein. "Je krijgt ook flink de ruimte hier. En dit is toch een gaaf gebied, niet dan? De start moet je om de paar jaar verplaatsen, dan blijft het jong."

Voor de Ten Miles is het een ontzettende omslag, vertelt voorzitter Henk Doremalen na afloop van de wedstrijden. Een omslag waar ook kinderziektes bij horen. Hij is tevreden, maar verbeterpunten zijn er zeker, al wil de voorzitter de evaluatie afwachten.
Persoonlijk weet hij er wel te noemen: zo was het NS-Plein opengebroken terwijl dat eigenlijk de fietsenstalling moest zijn. En op een rijbaan van de Brokxlaan werd het drukker met publiek dan verwacht. "Maar ik heb veel positieve geluiden gehoord."

Het is een gebied op de groei, klinkt het. "Zo wordt onder meer de doorstroming beter door de nieuwe tunnels onder het spoor."

En meer per Tweet:

Uw mening graag in de reacties onder deze blog, of op Facebook.

Update 15.33 uur:


Inmiddels is er een 'Ten Miles terug naar het Stadhuisplein'-actiegroep op Facebook.