Volledig scherm
Tilburg fietsstad, photoshop (niet echt dus). © Fietsstad Tilburg. Photoshop van Looi Naaijkens.

Tilburg komt niet in de top 100 fietssteden voor: 'De stad lijkt stil te staan'

Woe 17 jan: In een ver verleden keek men jaloers naar dé fietsstad van Nederland: Tilburg. Maar volgens de landelijke Fietsersbond hoort de stad nu niet eens meer in de 'top 100 fietssteden' thuis. 

door Bas Vermeer

Het gemak waarmee je naar het centrum fietste, het sternetwerk, het rode fietspad van de universiteit tot aan Oisterwijk. Lang geleden was Tilburg een walhalla voor de fietser. 

Van de rol in de 'fietsvoorhoede' lijkt weinig over. Etten-Leur, Houten, Veenendaal, Winterswijk en Zoetermeer voeren de landelijke top 100 van best scorende gemeenten aan. Erger nog: Tilburg komt niet eens meer in de top 100 voor. De gemeente scoort 3,5 van de 5 punten. Zijn we zo ver afgedwaald?

Wakker worden

,,Ik heb er een dubbel gevoel bij", zegt de Tilburgse fietsexpert Angela van der Kloof, gespecialiseerd in internationale fietsvraagstukken. ,,We zijn zeker nog een fietsstad, maar niet echt onderscheidend meer." 

Het rode fietspad was uniek in de wereld, maar is in de binnenstad zo goed als verdwenen. ,,Een echt goede oplossing bij het Pieter Vreedeplein ontbreekt nog." Ze lacht. ,,En een brug of tunnel zie ik in de toekomst nog niet, maar ik zou graag zien dat we het lef hebben om daaraan te denken."

Ze noemt de top 100 een 'wake-up call', al plaatst ze wel vraagtekens bij het onderzoek. ,,We scoren het laagste cijfer mogelijk op het gebied van rotondes, een 1. Dit omdat de Fietsersbond vindt dat de fietser altijd voorrang moet hebben, terwijl dat in Tilburg niet zo is. Tilburg heeft in het verleden de keuze gemaakt om fietsers op rotondes 'uit de voorrang te houden', omdat onderzoek uitwees dat dát het veiligst is. In de jaren daarna ontstond de landelijke trend om fietsers juist 'in de voorrang te hebben', omdat het meer comfort en reistijdwinst voor fietsers oplevert. Dat spanningsveld tussen veiligheid en comfort blijft."

Beoordeling fietssteden in Nederland (verhaal loopt onder de kaart door)

Tilburg, ooit Nederlands fietsstad nummer 1, en de rest van Midden-Brabant raken steeds verder achterop met de fietsvoorzieningen, stelt Michel Jehae. Hij is milieujournalist, oud-voorzitter van het Fietsforum en oud-hoofdredacteur van de Vogelvrije Fietser. Jehae waarschuwde er afgelopen zomer al voor in een opiniestuk in de krant. 

,,Ik zie het niet als afdwalen, maar Tilburg lijkt stil te staan terwijl andere steden erop vooruit gaan", zegt Jehae. ,,Op papier spreken bestuurders en de raad de ambities uit om een fietsstad te te zijn, concreet lijkt er echter weinig te gebeuren. Met uitzondering van stukjes snelfietsroute."

Hij neemt de binnenstad als voorbeeld, waar de grote ontwikkelingen elkaar in rap tempo opvolgen. De komst van Hudson's Bay, de bouw van de Primark. ,,Terwijl ontwikkelingen voor fietsers uitblijven. Althans, ik zie geen nieuwe veilige routes, goede bewegwijzering en parkeervoorzieningen. Leg fietsers in de watten, verleid mensen om op de fiets naar de stad te komen."

Borrelen

Volgens Marc Dols, voorzitter van het Fietsforum Tilburg, valt de stad op dit moment buiten de top 100 omdat 'er niet concreet een verhaal te vertellen is'. ,,Maar er borrelen aardig wat innovatieve ideeën", klinkt het. Alleen duurt het nog even voor Tilburg daar de vruchten van plukt. 

De F261, de toekomstige snelfietsroute van Tilburg naar Waalwijk, bijvoorbeeld. Op de Alleenhouderstraat en Reitse Hoevenstraat wordt volop getest hoe de route straks vorm krijgt. Er zijn asfaltstroken met verschillende oppervlaktes en de route krijgt innovatieve bewegwijzering

Nog zo'n 'project-voor-de-toekomst' ligt aan de Burgemeester Brokxlaan. Met behulp van een app - die fietsers aan ziet komen - schiet het verkeerslicht eerder op groen. ,,Er wordt dus gewerkt aan plannen die het fietsen gemakkelijker maken, alleen leveren die pas op de langere termijn iets op."

Dols stelt dat de test waarop de fietssteden top 100 is gebaseerd 'niet per se representatief is'. ,,Zo is Den Bosch ooit verkozen tot beste fietsstad met dingen die Tilburg al eerder had gerealiseerd. Zoals fietsstraten, gratis fietsparkeervoorzieningen en integratie ervan in de binnenstad."

Volgens fietsexpert Van der Kloof ligt de bal niet alleen bij de gemeente. ,,De gemeente moet meer doen, maar de inwoners ook. Breng ideeën aan, voer actie voor betere fietsvoorzieningen."

Naschrift:  Is Tilburg nog een fietsstad? Wat zijn de toekomstplannen? Volgende week woensdag schuiven we bij verkeerswethouder Mario Jacobs aan tafel voor zijn antwoorden op die vragen. 

BD gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement