Gebruik sociale media groeit dankzij corona, TikTok en Pinterest grote winnaars
Nederlanders gebruiken steeds meer sociale mediaplatformen tegelijk en loggen dagelijks vaker in. TikTok is de grote winnaar en is onder jongeren Facebook al voorbijgestreefd. Dat blijkt uit het Nationale Social Media onderzoek 2021 van Newcom.
Delen per e-mail
De coronapandemie blijkt voor veel sociale media gunstig te hebben uitgepakt. Vrijwel alle bekende platforms winnen of blijven stabiel. TikTok schiet naar 1,7 miljoen Nederlandse leden, een miljoen meer dan vorig jaar. Pinterest groeit van 3,5 naar 3,9 miljoen gebruikers (+337.000), LinkedIn van 4,7 naar 5 miljoen (+266.000) en Instagram van 5,6 naar 5,9 miljoen. Facebook blijft met 10,4 miljoen leden stabiel, terwijl op Twitter nu 2,9 miljoen Nederlanders te vinden zijn, 126.000 meer dan vorig jaar januari.
Sociale media wisten niet alleen meer gebruikers aan zich te binden, Nederlanders kijken er ook aanzienlijk vaker op. Facebook ziet dagelijks tenminste 7,3 miljoen Nederlanders eenmaal inloggen, bijna 200.000 meer dan vorig jaar januari. 3,7 miljoen landgenoten checken naar eigen zeggen dagelijks Instagram (+7 procent). TikTok is hier ook de grote uitschieter, het delen van korte grappige videofragmenten met muziek slaat aan: 836.000 Nederlanders komen er dagelijks, een jaar eerder was dat 281.000. Pinterest en LinkedIn winnen eveneens fors.
Nederlanders mogen sociale media intensiever gebruiken, de totale tijd neemt niet toe. Gemiddeld zeggen Nederlanders 97 minuten per dag eraan te besteden, vorig jaar was dat een minuutje meer. In totaal 13,7 miljoen van de bijna 14,7 miljoen Nederlanders ouder dan 15 jaar zijn actief op sociale media. Dat zijn 200.000 mensen meer dan vorig jaar, volgens Newcom komt dat puur door bevolkingsgroei.
De uitkomsten zijn heet van de naald, Newcom peilde er deze maand ruim 7000 Nederlanders van 15 jaar en ouder voor. Marktonderzoeker Hans Hoekstra reageert verrast op de uitkomsten. ,,De coronalockdowns lijken hun uitwerking niet te hebben gemist, alle platforms groeien. Nederlanders hebben meer tijd en reisden minder.” Opvallend feit is verder dat er nog altijd ruimte is voor nieuwkomers. ,,TikTok groeit ontzettend hard. Dat lijkt echter niet ten koste van concurrenten te gaan.” De winst van TikTok is met name spectaculair onder jongeren. Daar is het Chinese sociale netwerk in populariteit Facebook al voorbijgestreefd.
Opmerkelijk is de plotselinge winst voor gevestigde namen als LinkedIn en Pinterest. ,,Veel mensen zijn bezig met het opknappen van hun huis en Pinterest is een platform om daar inspiratie over op te doen,” stelt Hoekstra. Het vele thuiswerken jaagt het LinkedIn-gebruik op, denkt de marktonderzoeker. ,,Werknemers zijn nieuwsgierig hoe andere organisaties omgaan met Covid-19.” De jarenlange pijlsnelle groei van Instagram is ondertussen bijna stilgevallen. Het platform groeit eigenlijk enkel nog onder 40-plussers.
Bekijk onze trending nieuwsvideo’s in onderstaande playlist:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Wit en zwart: YouTube blokkeert schaker per ongeluk voor ‘racistisch taalgebruik’
De woorden ‘wit’ en ‘zwart’ zijn voor schakers wat ‘blauw’ en ‘grijs' zijn voor weermannen. Toch stellen ze algoritmes die bedoeld zijn om online racisme op te sporen voor een uitdaging, aldus nieuw onderzoek. Eerder haalde YouTube vermoedelijk een schaker offline nadat het AI-algoritme bepaalde termen onterecht bestempelde als ‘hate speech’. -
Minder bezoekers nieuwssites Australië na beperking Facebook
Australische nieuwssites hebben hun bezoekersaantallen met ongeveer 13 procent zien dalen nadat Facebook besloot de mogelijkheden tot het delen van nieuws in Australië te beperken. Het aantal buitenlandse bezoekers dat via Facebook een nieuwssite bezocht, nam met ongeveer 26 procent af, becijferde het Amerikaanse databedrijf Chartbeat. -
Google krijgt Franse boete voor misleidende rangschikking hotels
Techbedrijf Google moet in Frankrijk een boete van 1,1 miljoen euro betalen. Het bedrijf zou in het verleden met zijn ranglijsten voor hotels consumenten hebben misleid, zo bleek uit onderzoek van het Franse ministerie van Financiën en de fraudewaakhond van het land. -
Belastingdienst voldoet pas in 2024 volledig aan privacywet
De Belastingdienst voldoet pas in 2024 volledig aan de privacywet. Staatssecretaris Hans Vijlbrief zei dat het nog jaren gaat duren voordat alle applicaties voldoen aan de eisen van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG), en dat er nog veel werk te doen is. -
Koken & eten
Deze makkelijke tosti scoort miljarden views op TikTok
Op TikTok is een truc om makkelijk met een tortilla een tosti te maken een grote trend. De video’s scoren bij elkaar miljarden views.
-
TikTok meest gedownloade app in 2020, Among Us populairste game
TikTok was in 2020 wereldwijd de meest gedownloade app. Dat staat in een nieuw rapport van onderzoeksbureau Apptopia. 850 miljoen mensen zetten de app voor korte filmpjes op hun telefoon. Op het gebied van games was Among Us de nummer één, met 264 miljoen downloads. -
Amerikaanse onbemande verkenner landt vanavond op Mars met speciale helikopter
De Verenigde Staten proberen vandaag een onbemande verkenner te laten landen op Mars. Dat moet om 21.55 uur Nederlandse tijd gebeuren. Het rijdende laboratorium heeft de naam Perseverance gekregen. Het is het vijfde rijdende laboratorium op Mars. Eerder reden de Amerikaanse verkenners Sojourner, Spirit, Opportunity en Curiosity rond over de planeet. -
Google sluit eigen videospellenstudio en richt zich op ontwikkeling Stadia-technologie
Het Amerikaanse technologiebedrijf Google sluit zijn eigen videospellenstudio en rekent op onafhankelijke uitgevers om nieuwe spelletjes voor Stadia te ontwikkelen. Dat is het platform van Google om games op te streamen.