Influencer? Dan krijg je misschien met deze nieuwe voorschriften te maken
met videoDe Mediawet is aangepast. Dat brengt nieuwe regels met zich mee voor youtubers, instagrammers en tiktokkers. Vanaf 1 juli moeten influencers zich aan een reeks voorschriften houden die vooral gericht zijn op het maken van reclame. ‘Deze nieuwe regels geven volop ruimte om mooie samenwerkingen aan te gaan.’
Ben je net begonnen met je eigen YouTubekanaal of als influencer op Instagram? Geen zorgen: de regels gelden pas als je meer dan 500.000 volgers hebt, minimaal 24 video’s per jaar publiceert op YouTube, TikTok of Instagram, een KvK-inschrijving hebt en je verdient aan je video’s. Influencers die hier wel aan voldoen vallen vanaf 1 juli 2022 onder toezicht van het Commissariaat voor de Media en krijgen te maken met extra reclameregels in de Mediawet, die al sinds 1 november 2020 van kracht is.
Influencers moeten zich vanaf volgende maand houden aan reclameregels die ook al gelden op televisie en moeten zich inschrijven bij het commissariaat. Dat ziet erop toe dat influencers zich aan de regels houden en beboet ze ook als ze dat niet doen. De hoofdregels zijn: wees helder over reclame, houd rekening met minderjarigen en maak kenbaar wie je bent.
Volgens de Reclamecode Social Media en Influencer Marketing waren influencers - met meer én minder dan 500.000 volgers - al verplicht transparant te zijn over betaalde samenwerkingen. De Mediawet maakt nu aanvullend onderscheid tussen reclame, sponsoring en productplaatsing.
Hashtags
Naomi van der Louw, jurist bij DDMA, de branchevereniging die alle partijen in de industrie vertegenwoordigt, legt uit: ,,Volgens de nieuwe regels mag productplaatsing of een gesponsord product geen overmatige aandacht meer krijgen in een video. Ook is productplaatsing in kinderprogramma’s niet meer toegestaan en het gebruik van hashtags zoals #partner of #collab bij een sponsoring verdwijnt helemaal.’’ Die hashtags zouden niet duidelijk maken dat het gaat om sponsoring. Als je reclame maakt mag je wél hashtags gebruiken, zoals #ad of #reclame.
Door de grote hoeveelheid verschillende regels is het voor influencers soms moeilijk om te bepalen welke regels er precies gelden in specifieke situaties. Daarom heeft DDMA influencerregels.com in het leven geroepen. Op deze voorlichtingswebsite worden de regels over transparantie en reclame per kanaal in simpele taal uitgelegd.
Joost Bouhof, bekend van YouTubekanaal JoostSpeeltSpellen, is in ieder geval blij met de nieuwe regels. ,,Voor ons publiek is het heel belangrijk dat wij als influencers transparant zijn over betaalde samenwerkingen. Het aantal influencers en betaalde samenwerkingen neemt al jaren toe en de nieuwe regels helpen om die groei goed te laten verlopen,’’ vertelt hij. ,,De regels passen nu goed bij het huidige landschap en geven influencers volop ruimte om mooie samenwerkingen aan te gaan.”
Volwassen
Naomi van der Louw sluit zich daarbij aan: ,,Het is goed om te zien hoe influencermarketing zich binnen een paar jaar tot een strak gereguleerde industrie heeft ontwikkeld. Dat laat zien hoe volwassen het vakgebied er inmiddels voorstaat.”
Kijk onze video's op techgebied in onderstaande playlist:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Altijd maar reizen voor je werk, is dat nou wel zo leuk? ‘Moest wel eens een verjaardag van mijn kind missen’
Elke dag na je werk naar huis, dat is niet voor iedereen de realiteit. Deze drie Nederlanders waren soms vaker onderweg dan thuis. Hoe is het om veel te reizen voor je baan en hoe gaat het thuisfront daarmee om? -
PREMIUMTechnische Dienst
Zo bewaak je je hartritme gewoon thuis
Hartritmestoornissen ontdekken bij patiënten is even cruciaal als ingewikkeld. Monitoren gebeurt nu nog vaak onregelmatig en ongebruiksvriendelijk. Het Delftse bedrijf Praxa Sense heeft daarom Afi ontwikkeld, een klein apparaatje waarmee thuis hartritmebewaking tot 30 dagen mogelijk is, nauwkeurig en zonder belemmeringen voor de patiënt. -
Zo deel je zo min mogelijk persoonlijke data met Facebook
Steeds meer mensen maken zich zorgen over wat Facebook met hun persoonlijke data doet. Met onderstaande tips hou je zoveel mogelijk informatie privé. -
Een nieuwe smartphone hoeft niet peperduur te zijn: dit zijn de beste van hooguit 350 euro
Smartphonemakers kondigen in de zomer vaak hun nieuwe paradepaardjes aan, maar je hoeft helemaal geen duizend euro te besteden voor een prima toestel. We zetten de beste smartphones voor maximaal 350 euro op een rij. -
Smartphone verkopen? Hier moet je op letten
Loopt je abonnement af en mag je een nieuw toestel uitkiezen? Het is zonde om je ‘oude’ telefoon dan jarenlang in de kast stof te laten happen. In plaats daarvan kun je hem beter verkopen. Zo maak je jouw smartphone verkoopklaar.
-
Tachtig procent van de Europese automobilisten kent dit waarschuwingssymbool niet
Waarschuwingssymbolen in de auto die aangeven dat er iets mis is, kunnen in de loop van de tijd veranderen, vooral wanneer de techniek aan boord verandert. De opkomst van hybrides en elektrische auto's kan voor een hoop verwarring zorgen. -
Bang voor gluurders? Zo scherm je je apps af met een pincode
Geef jij je smartphone zo nu en dan uit handen, bijvoorbeeld aan je kinderen of een vriend die vakantiefoto’s wil zien? Dan kun je een pincode op je apps zetten om gluurders buiten te houden. Dat doe je zo. -
PREMIUMmet video
Profvoetballers, dj's en influencers zijn kind aan huis bij dit bedrijf: ‘Wij maken de dikste auto's nóg dikker’
Roze remblokken op een Range Rover, een sterrenhemel in een Rolls Royce of een full body kit op een Lamborghini: bij Absolute Motors kan álles. Profvoetballers, dj’s en influencers zijn kind aan huis bij het Ridderkerkse bedrijf. ,,Wij maken de dikste auto’s nóg dikker.”