Volledig scherm
© REUTERS

ING start met persoonlijke advertenties op basis van uitgaven klant

ING gaat klanten ‘persoonlijke aanbiedingen’ doen op basis van hun bij- en afschrijvingen. De bank heeft daarvoor zijn privacyverklaring bijgewerkt. Het gaat om aanbiedingen van ING zelf en klanten kunnen zich er voor afmelden, meldt techsite Tweakers.

Hoe dat eruit komt te zien is nog onduidelijk. ING noemt voorbeelden als een reisverzekering die tevoorschijn komt als je een geldbedrag pint op een luchthaven. Of een hypotheek voor mensen die veel huurkosten maken.

ING heeft het privacystatement maandag bijgewerkt. ,,We informeren klanten hierover tussen 3 juni en 7 juli via inboxberichten in Mijn ING, de Mobiel Bankieren App, als bijsluiter bij de rekeningoverzichten en op onze site”, schrijft ING in een reactie.

De nieuwe privacyvoorwaarden gelden voor alle klanten, maar die kunnen zich wel afmelden voor de ‘persoonlijke aanbiedingen’. Dat kan in de privacyinstellingen in Mijn ING. Volgens ING is het geen probleem dat een dergelijke functie niet opt-in (waarvoor je jezelf moet aanmelden) is. ,,Volgens de AVG-wet moet er een wettelijke grondslag zijn voor het gebruik van persoonsgegevens. Gerechtvaardigd belang is ook een wettelijke grondslag die gebruikt kan worden voor direct marketing.” 

Over die toestemming zet Martijn van der Veen, jurist bij Privacy First, zijn vraagtekens. ,,Je mag zulke voorwaarden wel eenzijdig wijzigen, maar als je klanten die zo oplegt kun je je afvragen of je ze dan wel echt een keus bied‘’, zegt Van der Veen tegen techsite Tweakers.

Experimenten

Het is niet de eerste keer dat ING experimenteert met het gebruiken van klantgegevens voor persoonlijke aanbiedingen. In 2014 ontstond er ophef toen de bank dergelijke informatie wilde delen met externe adverteerders. Partijen zoals de Autoriteit Financiële Markten en het toenmalige College Bescherming Persoonsgegevens, de voorloper van de Autoriteit Persoonsgegevens, uitten kritiek op de plannen. Uiteindelijk stopte de bank dat plan. Er is bij deze instanties om een reactie gevraagd.

ING zegt dat er op dit moment geen plannen zijn om in de toekomst ook externe adverteerders toegang te geven. ,,We kunnen niet in de toekomst kijken, maar op dit moment is er absoluut geen sprake van verkoop van klantdata. Belangrijk om te weten is dat alle klantgegevens bij ons blijven. ING gaat zorgvuldig met de persoonsgegevens van haar klanten om.”

  1. Na gemeenten schakelt ook Tweede Kamer uit voorzorg kwetsbare Citrix-servers uit

    Na gemeenten schakelt ook Tweede Kamer uit voorzorg kwetsbare Ci­trix-ser­vers uit

    Kamerleden en medewerkers van de Tweede Kamer kunnen voorlopig niet vanuit huis werken. Vanwege zorgen over de veiligheid van het thuiswerksysteem van Citrix, heeft de Kamer het systeem uitgeschakeld. Verschillende gemeenten in Nederland, waaronder Amsterdam en Rotterdam besloten vandaag eveneens uit voorzorg alle Citrix-servers uit te schakelen. De server, waarmee onder meer op andere plekken ingelogd kan worden op een beveiligd netwerk, kampt met beveiligingsproblemen.
  2. Nederlander (22) verdiende 2 ton met aanbieden 12 miljard inlognamen en wachtwoorden
    Video

    Nederlan­der (22) verdiende 2 ton met aanbieden 12 miljard inlognamen en wachtwoor­den

    Een 22-jarige Nederlander wordt door internationale instanties gezien als een belangrijke spil in de grootschalige handel van privacygevoelige gegevens. De man uit Arnhem wordt verdacht van directe betrokkenheid bij een beruchte zoekmachine die voor twee dollar per dag toegang gaf tot meer dan twaalf miljard gestolen inlognamen en wachtwoorden. Zijn vermoedelijke compagnon, een man uit Noord-Ierland, is eveneens aangehouden. Samen verdienden ze meer dan twee ton.