Volledig scherm
© AP

‘Overname Fitbit door Google-moeder is gevaar voor privacy’

Het kan gevaarlijk zijn voor de privacy van Europese burgers wanneer fitnesstrackerfabrikant Fitbit wordt overgenomen door Alphabet, het moederbedrijf van Google. Daarvoor waarschuwt de Europese privacywaakhond.

Google kondigde de deal in november aan. De internetgigant wil zo’n 2,1 miljard dollar betalen voor Fitbit. Daarmee wil het de strijd aangaan met Apple en Samsung op de markt voor fitnesstrackers en smartwatches. 

Fitbit is een van de bekendste merken op het vlak van zogeheten wearables, die allerlei gegevens over je gezondheid bijhouden. Zo kunnen fitnessfanaten met de producten hun hartslag, het aantal gezette stappen of de hoeveelheid verbrande calorieën controleren. Alphabet zou daarmee een enorme berg gegevens over de gezondheid van mensen binnenhalen, en de European Data Protection Board vindt dat zorgwekkend. 

,,Het mogelijke verdere combineren en verzamelen van gevoelige persoonlijke gegevens van mensen in Europa door een groot techbedrijf kan een groot risico voor de privacy en gegevensbescherming zijn”, aldus de organisatie, waar ook de Nederlandse Autoriteit Persoonsgegevens onder valt.

De Europese toezichthouder vraagt Alphabet en Fitbit om goed na te denken over hun privacyvoorwaarden en om de risico's zo veel mogelijk te beperken, voordat ze toestemming van Brussel vragen voor de overname.

  1. Meerderheid ouders minder streng over ‘uurtje extra’ schermtijd tijdens coronacrisis

    Meerder­heid ouders minder streng over ‘uurtje extra’ schermtijd tijdens coronacri­sis

    Ouders thuis aan het werk, koters op de bank voor de televisie of met een tablet op schoot. Dat is het beeld in menig huishouden tijdens de coronacrisis; zij het voor vermaak of om huiswerk te maken. Het scherm lijkt soms de ideale babysitter en veel ouders zeggen dat ze in deze tijden wat minder streng zijn als het om de ‘schermtijd’ van hun spruiten gaat. Maar hoeveel tijd zitten de ukkies op dit moment eigenlijk voor een beeldscherm?