Volledig scherm
PREMIUM
De knip op de Schouwburgring haalt de helft van het doorgaand verkeer van de Cityring. Die automobilisten nemen dan de ringbaan, is de gedachte van de gemeente. © jb

Cityring: to knip or not to knip

TILBURG - Een deel uit de cityring knippen? De gemeente doet er onderzoek naar. Als doorgaand verkeer op de Schouwburgring wordt geweerd, kan het gebied tussen de schouwburg, de Heikese kerk en het gemeentehuis tot één groot plein transformeren. Bussen zijn er te gast, evenals auto’s, alleen naar de parkeergarages. Automobilisten die van oost naar west willen - de helft van het totaal op de Paleisring - moeten echter over de ringbanen. Het plan houdt  de gemoederen bezig. 

Frits Horvers, oud-wethouder CDA. Maakte in 1994 een knip in de cityring - met nog tweerichtingsverkeer - bij de Heuvel. Heel innovatief destijds: palen die alleen voor bussen de grond inzakten (maar die aanvankelijk ook achteropkomende auto’s ‘lanceerden’). ,,Haha, de geschiedenis herhaalt zich. Ik vond dat de cityring geen verkeersriool mocht worden, de cijfers over het aantal auto’s waren toen al afschrikwekkend. Onder mijn opvolgster Els Aarts kwam de huidige ring met eenrichtingsverkeer. De stad is gewend geraakt aan doorstroming rond het hart, met de nadelen vandien: hoge snelheden, ongevallen. Extra spannend is nu de wens om het verblijfsklimaat op en rond het Willemsplein te verbeteren. Ik hoop dat de stad dit mooie idee met open mind tegemoet treedt.”

,,Volgens mij hadden ze de cityring beter in twee richtingen open kunnen houden”, verwoordt Marc van Blerk de mening van een flink aantal reageerders op het Brabants Daglad-verhaal. ,,Het nodigt dan niet uit om hard te rijden en je hoeft niet, zoals nu soms het geval is, driekwart rond te rijden...”

In samenwerking met indebuurt Tilburg

Tilburg e.o.