Volledig scherm
He tijdelijke parkeerterrein naast het UWV waar de Clarissenhof-bewoners gebruik van maken. © Bas Vermeer

Clarissenhof-bewoners noemen parkeerbeleid Spoorzone schandalig: ‘We betalen het tienvoudige’

Vrij 2 nov: Niet 15 euro maar 150 euro per kwartaal betalen voor een parkeerplaats. Een groep Clarissenhof-bewoners hekelt het ‘kromme parkeerbeleid‘ van de gemeente Tilburg. ,,Schandalig dat we het tienvoudige betalen.”

Je stampt een nieuw woonwijkje in de Spoorzone uit de grond - Clarissenhof - maar hoe los je het parkeren in een al jaren overbelast gebied op? De gemeente besloot om ‘achter de vraag aan te bouwen‘. In afwachting van een parkeergarage kreeg de Spoorzone twee tijdelijke terreinen voor betaald parkeren.

‘Zure vruchten’

Een groep Clarissenhof-bewoners zegt nu de zure vruchten van die beslissing te plukken. Ze kunnen geen parkeervergunning aanvragen - á 15 euro per kwartaal - maar zijn aangewezen op ‘veel te dure alternatieven‘. 

Quote

De gemeente zegt dat dit nu eenmaal zo besloten is en laat ons in de kou staan.

Dyon Schlebos

,,Het parkeerbeleid is krom“, zegt Dyon Schlebos namens een groep Clarissenhof-bewoners. ,,Het gratis parkeren in de omliggende wijken houdt binnenkort op. Dit betekent dat er voor het hele Clarissenhof - uitgezonderd de laagbouw - geen normale parkeermogelijkheden zijn.”

Schlebos en zijn medebewoners kunnen uitwijken naar twee speciaal daarvoor ingerichte terreinen. Eentje ligt tegenover Clarissenhof aan de Burgemeester Brokxlaan (naast het UWV). ,,Maar daar vragen ze 50 euro per maand. Dan zou je zeggen: moet je maar niet in het centrum willen wonen met een auto, maar ik woonde hiervoor in het centrum (Anna Paulownahof) en betaalde daar 15 euro per kwartaal. Er is contact geweest met de gemeente, maar die zegt dat dit nu eenmaal zo besloten is en laat ons in de kou staan.”

En nu?

De bewoners vrezen nog jarenlang veel te veel geld te moeten betalen. De Clarissenparkeergarage (die pal naast Clarissenhof verrijst) laat nog een paar jaar op zich wachten. ,,De bouw is helaas nog niet eens gestart en het tarief is onbekend.” Ondertussen worden ook hun bezoekers benadeeld: ,,Zonder parkeervergunning kun je geen bezoekerspas aanvragen.”

Quote

Wij worden gedwongen om veel te dure parkeer­plaat­sen te gebruiken

Frans van Puijenbroek

Voor de bewoners van de sociale huurwoningen is het al helemaal wrang, vertelt Frans van Puijenbroek, zelf een ‘sociale huurder‘. ,,Wij zijn de pineut. Begrijpt de gemeente niet dat dit voor de bewoners van sociale huurwoningen een rib uit hun lijf is? Onmogelijk te betalen als je al een kleine beurs hebt.”

Hij heeft er niks op tegen dat de bewoners iets meer moeten betalen. ,,Stel je maakt het 30 euro per kwartaal, dan hoor je mij niet meer piepen. Maar nu betalen we het tienvoudige. De parkeerterreinen zijn van de gemeente en de projectontwikkelaar van Clarissenhof, ze gebruiken het als melkkoe.” Hij maakt de vergelijking met de textielarbeiders die vroeger spullen moesten kopen in de winkel van de werkgever. ,,Wij worden gedwongen om veel te dure parkeerplaatsen te gebruiken.“

Reactie gemeente

,,Er is expliciet besloten dat de Spoorzone zelf moet voorzien in de parkeerbehoefte die door ontwikkeling van het gebied ontstaat. Dat zijn op termijn allemaal parkeergarages”, reageert een woordvoerder van de gemeente. 

Quote

Het is kostenefficiënt en dit betekent ook dat we minder ruimte hoeven in te zetten voor parkeren

Woordvoerder gemeente

Er wordt ‘zoveel mogelijk’ op dubbelgebruik ingezet: bewoners in de weekenden en avonden, kantoorgebruikers overdag. ,,Dat is kostenefficiënt en betekent ook dat we minder ruimte hoeven in te zetten voor parkeren en er meer ruimte is voor groen. Ook houden we rekening met mogelijk minder parkeervraag in de toekomst door bijvoorbeeld het openbaar vervoer, het gebruik van fietsen en deelauto’s.”

De exploitatie van de tijdelijke parkeerterreinen is in handen van Parkingyou, de ‘eventuele meeropbrengsten‘ gaan naar de WOM, een publiek-private samenwerking tussen de gemeente en de ontwikkelaar. ,,De WOM huurt in de nabije toekomst de nog te realiseren parkeergarages. Doel is dat de totale parkeerexploitatie binnen de WOM uiteindelijk quitte speelt. Bewoners in de Spoorzone betalen een tarief dat vergelijkbaar is met de garages in de binnenstad.”

Download de gratis nieuwsapp van het BD. Zo bent u altijd en overal op de hoogte van het laatste nieuws. Download nu de nieuwe versie in de Apple App Store (iOS) of de Google Play Store (Android).

In samenwerking met indebuurt Tilburg

Tilburg e.o.