FvD heeft 'geen spijt' van hoaxfoto klimaatspijbelaars McDonalds Tilburg: 'Hoe konden wij dit nou weten?’
TILBURG - Op sociale media is donderdag op grote schaal een nepnieuwsfoto verspreid waaruit zou blijken dat de klimaatspijbelaars een enorme bende hadden achtergelaten in Den Haag. Het bleek in werkelijkheid te gaan om een oude archieffoto van rommel bij de McDonald’s in Tilburg. De foto werd massaal voor waarheid aangenomen en verspreid via Twitter, onder andere door Forum voor Democratie.
Een woordvoerder van Forum voor Democratie ontkent dat de partij bewust heeft meegewerkt aan het verspreiden van nepnieuws. ,,We hebben meteen ingegrepen toen we hoorden dat de foto nep was”, laat een woordvoerder weten. ,,Uiteindelijk heeft het maar een paar minuten op ons kanaal gestaan. Onze rol hierin is dus erg bescheiden.”
Forum voor Democratie, dat ruim 40.000 volgers op Twitter heeft, vindt het niet nodig om excuses te maken. ,,Hoe konden wij nou weten dat die foto niet in Den Haag was gemaakt? Moeten we dan een uur lang wachten voor we iets mogen retweeten? We hebben goed en zorgvuldig gehandeld door de foto meteen te verwijderen”, stelt de woordvoerder.
Kwaad daglicht
Niet alleen Forum voor Democratie, maar ook diverse Twitteraars met tienduizenden volgers deelden de foto, waarop het nepnieuws een eigen leven is gaan leiden en de klimaatspijbelaars in een kwaad daglicht werden gezet.
In werkelijkheid hebben de scholieren zich prima gedragen en ruimden ze na de protestactie op het Malieveld zelfs alle rommel op.
Tekst gaat verder onder deze video
Krampachtig
De verspreiders van het nepnieuws krijgen ondertussen de volle laag op Twitter. ,,Krampachtig hoe men probeert de klimaatspijbelaars in een kwaad daglicht door foto’s van de McDonald’s in Tilburg te plaatsen”, klinkt het onder meer. Ook D66 heeft de verspreiders in een reactie terechtgewezen.
De oorspronkelijke verspreider van de foto, @RobbertStilleven, heeft na de stortvloed aan kritieken zijn account afgeschermd en is onbereikbaar voor commentaar.
Nepnieuws op social media
Veel Nederlanders zijn verzot op pulpnieuws. Van 2013 tot en met 2017 deelden, becommentarieerden of liketen 5,3 miljoen van de ruim 10 miljoen Nederlandse Facebookgebruikers een of meerdere berichten van sites in het ‘junksegment’. Daarbij gaat het volgens de onderzoekers van de Universiteit Leiden om berichten van lage journalistieke kwaliteit, afkomstig van onbekende aanbieders en vaak met overdreven sensationele koppen.
Gemiddeld leveren berichten van deze soort nieuwsaanbieders zelfs meer likes, shares en comments op dan posts van twintig bekende gevestigde media als AD, NOS, Nu.nl en De Telegraaf, zo blijkt uit een analyse van meer dan 117.000 Facebookberichten. Junkberichten scoren gemiddeld 429 likes, berichten van reguliere media 363. Het aantal reacties op berichten is zelfs ruim twee keer zo groot: 165 om 80.
,,Het gevaar is dat zulke sensationele pulpberichten het serieuze nieuws in de tijdlijnen wegdrukken”, zegt Alexander Pleijter, een van de onderzoekers, universitair docent in Leiden. ,,En uiteindelijk vissen deze pulpmedia in dezelfde advertentievijver als de traditionele nieuwsmedia, in die zin is het een bedreiging voor degelijke nieuwsvoorziening, waarbij wel gewerkt wordt met het controleren van feiten en onderbouwing van artikelen.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Willem II viert verjaardag met nieuw derde shirt, als cadeau aan het ‘rood-wit-blauwe leger’
Willem II heeft vrijdagochtend het derde tenue voor dit seizoen gepresenteerd, niet toevallig op de 126ste verjaardag van de club. De Tilburgers dragen dat shirt vrijdagavond direct voor het eerst, op bezoek bij FC Eindhoven. -
Boetegevaar voor SUV's en Tesla-rijders in Duitsland
Eigenaren van een SUV en sommige Tesla-modellen lopen in Duitsland het risico op een bekeuring. Ze zijn bij wegversmallingen in overtreding als ze op de linkerbaan rijden. -
PREMIUM
Kies de regenton die bij jou past en laat die regen maar komen
Planten water geven, ramen lappen en zelfs de wc doorspoelen: je kunt een hoop doen met regenwater. Maar dan moet je het wel eerst opvangen. Een regenton biedt de oplossing. -
Boeken, kunst en badkuipen: Wilhelminapark viert zomer(hitte) ‘van schaduw naar schaduw’
TILBURG - Boeken over Franse wijnen en het werk van Roald Dahl, dierportretten van Monique of gewoon een verfrissende badkuip - bitter lemon met een scheut water - tegen de hitte. De zomer wordt volop gevierd in het Wilhelminapark. ,,Maar wel van schaduw naar schaduw, man wat is het warm.’’ -
PREMIUM
Transplantatie Voetbalteam gaat voor goud in Oxford
TILBURG - Met Tilburger Robin Simons als trainer speelt het Nederlandse voetbalteam met spelers die een transplantatie hebben gehad volgende week de Europese kampioenschappen in Oxford. ,,Nooit gedacht dat we na drie jaar zo ver zouden zijn.”
-
PREMIUM
Studenten in de ‘altijd rustige’ Brahmsstraat? Bewoners hofje met zijn allen naar de rechter
TILBURG - Bewoners aan het hechte hofje in de Brahmsstraat in Tilburg protesteren tegen twee Bossche ondernemers die er een woning opkochten om studenten in te huisvesten. Nadat Tilburg de huurvergunning snel weer introk, stapten de ondernemers naar de Raad van State. -
Tikkie lanceert functie voor uitgaven van groepen: ‘We vonden dit een logische stap’
Betaaldienst Tikkie lanceert vandaag een nieuwe functie: Groepie. Daarmee kunnen groepen hun uitgaven bijhouden en de kosten van bijvoorbeeld een vrijgezellenfeest, groepsvakantie of huisboodschappen eenvoudig verrekenen met, jawel: een tikkie. -
PREMIUM
Sinterklaas werkt in de zomerhitte aan ‘zijn’ Loonse journaal
UDENHOUT - Het is de laatste dag van de hittegolf. Rond kasteel Strijdhoef in Udenhout worden zondag opnamen gemaakt voor het Sinterklaasjournaal van Loon op Zand. De uitzendingen zijn vanaf 7 november te zien.
In samenwerking met indebuurt Tilburg