Volledig scherm
Een enquête onder bijna 1400 Tilburgers wees uit dat hard rijden als grootste probleem op de Cityring wordt gezien © Jan van Eijndhoven

Gemeente denkt na over knip in de Cityring: ‘Zo haal je het doorgaand verkeer er uit’

Woe 6 feb: Het is nog pril, maar de gemeente speelt met het idee om een deel uit de Cityring te knippen. Door bijvoorbeeld het doorgaand verkeer op de Schouwburgring te weren, kan het gebied tussen Theaters Tilburg, de Heikese kerk en het gemeentehuis tot één groot plein worden herontwikkeld.  Alle parkeergarages zijn dan nog wel bereikbaar. 

,,De Cityring begint te kraken”, zegt Rob Temme, verkeersplanoloog van de gemeente. ,,Het wás de ring om de binnenstad, maar gebieden als het Veemarktkwartier en de Spoorzone reiken over de ring heen. Dat leidt tot problemen met de verkeersveiligheid.” 

Zo rijden er op de Paleisring bijna 20.000 auto's per etmaal. ,,Terwijl de helft daarvan geen relatie heeft met de binnenstad. Dat is doorgaand verkeer, van oost naar west.”

Autosnelweg/slotgracht

Volledig scherm
Ruwe verkenning van 'de knip' bij de Schouwburgring. © Bas Vermeer

Het idee: door de route er bij de Schouwburgring uit te knippen, wordt het doorgaande verkeer geweerd. Bussen kunnen nog wel de route nemen en voor automobilisten zijn alle parkeergarages - ook die van het Louis Bouwmeesterplein - bereikbaar. 

Temme: ,,De Cityring rijdt te goed, te snel, te makkelijk. We hebben een autosnelweg in de stad. Wij verkennen of de Cityring 2.0 mogelijk is. Een Cityring die beter past bij de huidige stad.” Een ring die niet door de stad snijdt als een slotgracht, maar er meer deelt van uitmaakt.

Het knippen in de Cityring zou de weg vrijmaken voor de herontwikkeling van het Stadskwartier tot één groot plein. Dat ‘kwartier’ is het openbare gebied waar het paleis, de concertzaal, schouwburg en Heikese kerk aan grenzen. Samen met het Koningsplein moet het gebied een nieuwe invulling krijgen. De opties die daarvoor op tafel liggen, vragen om veel minder verkeer in dat deel van de stad.

Moeilijke opgave

Het is een erg moeilijk opgave. Want door de Schouwburgring uit de route te halen, krijg je weer andere pijnpunten in de stad. Hoe veel drukker wordt het op de Bisschop Zwijssenstraat, waar veel kinderen fietsen? Wat voor effect heeft het op het verkeer in de Piushaven en de Korvelseweg? Daarnaast moeten er dan miljoenen euro's  geïnvesteerd worden in het aanpassen van het spoorviaduct van de Ringbaan Oost (een verhoging), de Hasseltrotonde en knooppunt Het Laar. 

Ondernemers waarschuwen er voor om ‘wéér in de Cityring te gaan snijden’. ,,We hebben net bij de Tilburgers er na vijftien jaar ingestampt hoe ze moeten rijden, het werkt en dan ga je er weer aan morrelen”, sprak één ondernemer tijdens de presentatie van het ‘knip-plan’.

Wethouder Mario Jacobs benadrukt dat ‘het slechts nog om een ruwe verkenning gaat’. ,,Voor de herontwikkeling van het Koningsplein en het Stadskwartier houden we alle opties tegen het licht.”

In samenwerking met indebuurt Tilburg

Tilburg e.o.