Volledig scherm
Medewerkers van Enexis probeerden de oorzaak van de stroomstoring te achterhalen. © Toby de Kort

Gigantische stroomstoring Tilburg veroorzaakt door softwareprobleem

TILBURG - De Tilburgse stroomstoring die vorig jaar augustus honderdduizenden Brabanders raakte, werd veroorzaakt door een softwarefout. Het defect kwam aan het licht na uitvoerig onderzoek door een extern bureau. Netbeheerder TenneT neemt maatregelen om herhaling te voorkomen.

Door de softwarefout stuurde hoogspanningsstation Tilburg-Noord een verkeerd signaal uit naar de landelijke controlekamer. Het beveiligingssysteem pikte de boodschap op en schakelde uit voorzorg het station in Tilburg-Noord uit. Ook omliggende verdeelstations vielen uit.

,,Er heeft softwarematig iets niet goed gezeten”, zegt Jeroen Brouwers, woordvoerder van TenneT. Hij baseert zich op de bevindingen van het acht maanden durende onderzoek van bureau DNV GL, dé specialist op dit gebied. ,,De software wordt hersteld. De verwachting is dat het niet meer fout gaat.” Er is geen sprake van een aanval van buitenaf, benadrukt Brouwers.

Gevolgen

De stroomstoring startte donderdag 23 augustus rond 8.05 uur en duurde alles bij elkaar tot 9.17 uur. Verspreid over heel Midden-Brabant zaten ruim honderdduizend huishoudens en honderden bedrijven zonder stroom. Het treinverkeer rond Tilburg kwam stil te liggen, attracties in de Efteling stopten met draaien, winkeliers sloten hun deuren omdat kassa's niet werkten, het Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis stelde operaties uit en de brandweer rukte zeker zeventig keer uit tijdens de stroomstoring. In veruit de meeste gevallen ging het om het bevrijden van mensen die vast zaten in een lift.

Van schadevergoedingen is geen sprake, zegt Brouwers namens netbeheerder TenneT. ,,Bij een grote stroomstoring heb je na drie uur recht op compensatie. Gelukkig heeft het hier niet zo lang geduurd.” 

Op de vraag waarom het onderzoek acht maanden moest duren, antwoordt hij dat een softwareprobleem per definitie ingewikkeld en tijdrovend is. De fout zelf kan slechts een fractie van een seconde hebben geduurd en is daardoor soms lastig te doorgronden. ,,Zo’n onderzoek moet gewoon altijd kloppen. Er wordt veel gevraagd. Daarom duurt het lang.”

  1. Nieuwe Goirlese woonwijk krijgt wél een geluidswal van negen meter, gemeente: ‘We moeten wel’
    PREMIUM

    Nieuwe Goirlese woonwijk krijgt wél een geluidswal van negen meter, gemeente: ‘We moeten wel’

    GOIRLE - De nieuwe Goirlese wijk Bacaertlant (die 420 woningen gaat tellen) moet een wijk in het groen worden die keurig wordt ‘verstopt’ achter de snelweg. Want de nieuwe inwoners van het gebied dat nu Bakertand heet, krijgen geen doorkijkje richting snelweg, maar zien straks bomen en een groene glooiende wal richting de A58. Die wal loopt uit in een geluidsscherm dat het geluid moet dempen.

In samenwerking met indebuurt Tilburg

Tilburg e.o.