Volledig scherm
Kunstenares Jeanne van Midde en haar man Peter omarmen D'n Ballefrutter. © Willem De Volder

Goirle is met D’n Ballefrutter een selfieplek rijker

GOIRLE - “Bij tweehonderd uur ben ik gestopt met tellen”, zegt Jeanne van Midde over de tijd die ze stak in het maken van D’n Ballefrutter. Zondagmiddag werd het beeld onthuld voor Cultureel Centrum Jan van Besouw in Goirle.

De gemeente is niet alleen een mooi bronzen beeld maar ook een selfie-plek rijker. Bovendien is met D’n Ballefrutter het dna van de Goirlenaren verankerd op een granieten bankje voor het cultureel centrum. Van Midde heeft, met tussenpozen, een jaar aan het beeld gewerkt. Ze maakte het, met haar man Peter als model, van meer dan duizend kilo klei. Vooral de arm, de hand met daarin het balletje en de ogen van D’n Ballefrutter vroegen veel aandacht. “De hand woog aanvankelijk een kilo en zakte door dat gewicht steeds naar beneden. In overleg met beeldhouwer Harm Timmermans heb ik gekozen voor lichter materiaal”, aldus de feestelijk geklede kunstenares. 

Geschiedenis

Voorafgaand aan de druk bezochte onthulling werd er door Jan van Eijck van de heemkundige kring ingegaan op de geschiedenis van het maken/frutten van kaatsballen, een specifieke beroepsgroep die veel Goirlenaren van de 17e tot de 19e eeuw hebben beoefend. Theo Kuipers van het Kaatsmuseum in Franeker belichtte de kaatssport, die vooral in Friesland populair is. D’n Ballefrutter is niet zonder slag of stoot tot stand gekomen. 

De Commissie Kunst en Cultuur keurde een model af dat door de Stichting Karnaval Ballefruttersgat (SKB) werd aangedragen. Het is die stichting die jaren vroeg om een permanent beeld van D’n Ballefrutter. Met 7.500 euro draagt SKB een derde deel bij van de kosten.

In samenwerking met indebuurt Tilburg

Tilburg e.o.