Volledig scherm
De vernieuwde N395 moet een stuk veiliger worden, onder meer voor fietsers. © Jurriaan Balke

Groen licht voor volgende stap voor de aanpak N395, rechter wordt niet genegeerd

HILVARENBEEK/MIDDELBEERS - Na vertraging door stikstofproblemen gaat provincie verder met voorbereidingen voor vernieuwing N395. Ondanks dat de rechter nog moet beslissen over de bomenkap, wordt de aanbesteding wel gestart.  

De N395 gaat in 2021 dan toch op de schop. Na een vertraging van maanden door de impasse rond de stikstofregels heeft het provinciebestuur besloten om de draad op te pakken en de herinrichting van de weg tussen Oirschot en Hilvarenbeek groen licht te geven.

Dat staat los van de uitspraak van de voorzieningenrechter, laat VVD-gedeputeerde Christophe van der Maat via zijn woordvoerder weten. Die heeft onlangs bepaald dat eerst de kapvergunning voor 76 bomen moet worden beoordeeld. ,,We kunnen de Europese aanbesteding starten, we hoeven niet te wachten op die uitspraak. Als de bestuursrechter uitspraak doet, dan worden de plannen aangepast als dat nodig is.”

In totaal moeten 185 bomen om

De kap van de eerste 76 bomen aan de Beerseweg bij Diessen wordt aangevochten door de vereniging Natuur & Milieu Hilvarenbeek, het B-team (een adviesorgaan van de gemeente) en de stichting Wij-wel. Om de weg veiliger te maken, wil de provincie in totaal 185 bomen kappen. 

De voorbereidingen voor de aanpak van de weg lopen al jaren. In de allerlaatste fase kwam er echter een kink in de kabel. Door de uitspraak van de Raad van State over de Nederlandse stikstofregels, eind mei vorig jaar, moesten ook infrastructurele projecten opnieuw worden bekeken.

Dat is gebeurd en deze week heeft het provinciebestuur toestemming gegeven voor de volgende stap: het Europees aanbesteden van de reconstructie van de N395. ,,Gedeputeerde Staten heeft eerder al gezegd dat een veilige provinciale infrastructuur niet in het geding mag komen", licht Van der Maat toe. ,,Wij hebben de wettelijke taak om te zorgen dat onze wegen veilig zijn. Onderhoud en reconstructie van de N395 zijn dringend nodig, alleen al afgelopen jaar waren er drie ongevallen met dodelijke afloop."

Tijdelijk

Door de aanleg zal er tijdelijk een verhoogde stikstofuitstoot zijn. De provincie probeert die tot een minimum te beperken, bijvoorbeeld door gerichte keuzes bij omleidingsroutes en door eisen te stellen aan het materieel dat wordt ingezet. Van der Maat: ,,Als de werkzaamheden klaar zijn, is er geen structurele verhoging van de stikstofdepositie. Sterker nog: als we niets doen wordt er juist meer stikstof uitgestoten door de opstoppingen die er ontstaan."

De N395 wordt flink onder handen genomen. Knelpunten en oversteekplaatsen worden aangepakt. De vernieuwde weg zal de veiligheid voor fietsers verhogen en moet een impuls zijn voor de leefbaarheid in kernen zoals Oostelbeers, Middelbeers en Diessen.

In samenwerking met indebuurt Tilburg

Tilburg e.o.