De wagon werd in 2014 naar Tilburg gehaald, maar staat al jaren buiten bij het station te verpauperen. Dat is nog niet het ergste: de buitenzijde van de wagon bevat Chroom-6 en de daklaag asbest.
Volledig scherm
De wagon werd in 2014 naar Tilburg gehaald, maar staat al jaren buiten bij het station te verpauperen. Dat is nog niet het ergste: de buitenzijde van de wagon bevat Chroom-6 en de daklaag asbest. © Jan van Eijndhoven

Historische treinwagon wordt uit zijn lijden verlost: tweede leven in Spoorpark na fikse opknapbeurt

Vrij 6 mrt: Hij is aftands, staat al jaren te verpauperen en zwervers sliepen er in: de historische treinwagon in de Spoorzone. Toch is de Stadscamping er maar wát blij mee, ze krijgen de wagon van de gemeente. ,,Schoongemaakt en wel”, laat wethouder Berend de Vries weten. En dat is nodig ook.  

De binnenkant van de wagon, archieffoto.
Volledig scherm
De binnenkant van de wagon, archieffoto. © BD

De wagon werd in 2014 naar Tilburg gehaald, maar staat bij het station te verpauperen. Dat is nog niet het ergste: de buitenzijde van de wagon bevat Chroom-6 en de daklaag asbest. 

Edoch: in essentie is het een mooie wagon, een museumstuk. De Stadscamping wil hem al jaren hebben. ,,Dan richten we hem in als receptie, ontvangstruimte en koffiecorner”, zegt Eric Steur van de camping.  

Wens in vervulling

Quote

De wagon is als cultureel erfgoed naar de Spoorzone gehaald en zo willen we hem ook behouden

Berend de Vries

Die wens werd jaren geleden al uitgesproken en gaat nu in vervulling. ,,De wagon is als cultureel erfgoed naar de Spoorzone gehaald en zo willen we hem ook behouden”, vertelt wethouder Berend de Vries.

Met het schoonmaken van de wagon is veel geld gemoeid: bijna 100.000 euro. ,,Maar het afvoeren van de wagon loopt ook in de papieren, dat is bijna net zo duur.” 

Meer dan de helft van die 100.000 euro komt uit de pot om cultureel erfgoed in de Spoorzone te behouden, 25.000 uit het budget voor het Spoorpark en het resterende deel maakt het college van B en W vrij uit werkbudgetten. 

Voor een euro

In 2014 werd de wagon naar de Spoorzone gehaald. Waar die vervolgens jarenlang stond te verpauperen.
Volledig scherm
In 2014 werd de wagon naar de Spoorzone gehaald. Waar die vervolgens jarenlang stond te verpauperen. © Archieffoto Michel Stol

De gemeente laat de Chroom-6 en asbest verwijderen door een professioneel bedrijf. De Vries: ,,Het heeft lang geduurd omdat we alle opties onderzocht hebben.” Daarna krijgt de Stadscamping de wagon. Op één voorwaarde: als de camping ooit het Spoorpark verlaat, wordt de wagon voor een euro aan de Stichting Spoorpark verkocht.

De staat van het rijtuig uit 1932 is bedroevend. De wagon werd een tijdje in de polygonale loods geparkeerd. Toen de loods werd opgeknapt voor de komst van horecagelegenheid EVE moest ‘ie weer verkassen. Het ding kwam buiten te staan, waar zwervers - geef ze eens ongelijk - er hun heil zochten.

Museumstuk

Quote

Het is een hele mooie aanwinst

Eric Steur

Het verval is zonde, want de wagon kent een rijke historie. Het gaat om een blokkendoos-wagon uit 1932, met binnen plek voor ongeveer 90 personen. Tot de jaren zeventig was de wagon in gebruik door de NS. 

In 1978 werd de wagon ingelijfd door het rijdende museum Stoomtrein Goes-Borsele en kreeg het een bar, houten banken en verkooppunt voor souvenirs. In de jaren ‘90 werd het rijtuig in de originele kleuren geschilderd en het interieur vernieuwd. Daarna kwam de wagon in het spoormuseum te staan.

Van die vernieuwingen is niet veel meer over. Toch hebben ze er bij de Stadscamping alle vertrouwen in dat ze de wagon met vrijwilligers kunnen opkalefateren. Hij past perfect bij de camping, vertelt Steur. Er loopt spoorrails over het terrein en de recent gebouwde blok sanitair werd om die reden in de vorm van een wagon gebouwd. ,,Het is een hele mooie aanwinst.”

In samenwerking met indebuurt Tilburg

Tilburg e.o.