Volledig scherm
De bedenkers van de gouden keien-campagne: links Martie Dekkers, rechts Toine van Corven. Foto Toine van Berkel/BD

Keienleggers bouwen aan het Piusplein

TILBURG - Het Tilburgs bedrijf Habidrome, verantwoordelijk voor het leggen van de zeven gouden zwerfkeien, laat aan het Piusplein 78 appartementen bouwen. De woningen, zowel koop als huur, worden helemaal aangepast om er zo lang mogelijk zelfstandig te kunnen wonen.

Het nieuwbouwproject komt op de plaats van de vroegere woonwinkel A tot Z. Met de bouw wordt dit jaar gestart.

Directeur Koen van Hoeckel (55) van Habidrome maakte dat gisteren bekend tijdens een informatiebijeenkomst in het Willem II-stadion. Daar waren zo'n 350 mensen aanwezig.

Van Hoeckel gaat de spraakmakende gouden zwerfkeien vandaag als kunstwerk aan de gemeente Tilburg schenken en hoopt dat ze in het Leijpark mogen blijven. Als de gemeente de keien niet wil, worden ze voor een goed doel geveild.

"De campagne met de gouden keien was bedoeld om aandacht te trekken voor de informatiebijeenkomsten die we de komende periode over ons woonconcept houden", aldus Van Hoeckel, voormalig directeur van de Tilburgse thuiszorgorganisatie Thebe.

Het concept van Habidrome is 'lekker verder leven', zoals ook op de zwerfkeien was gegraveerd. De woningen worden zodanig vormgegeven dat mensen er oud in kunnen worden zonder naar een serviceflat of zorgcentrum te verhuizen. De woningen en appartementen zijn ruim, hebben minstens twee slaapkamers, een badkamer met inloopdouche met zitgelegenheid, ligbad en dubbele wastafel en zijn voorbereid op zaken als personenalarmering.

"We bouwen niet zelf, maar hebben contacten met ontwikkelaars en corporaties die volgens deze filosofie en ons keurmerk gaan bouwen", vertelt Van Hoeckel.

Hij verwacht dat tot eind 2011 minstens zesduizend woningen met het Habidrome-keurmerk worden gebouwd. In Hilvarenbeek is aan de Diessenseweg een klein project met vier appartementen en vier patiobungalows in voorbereiding.

Van Hoeckel noemt de marketingstrategie met de geheimzinnige zwerfkeien 'zeer geslaagd'. "Misschien heeft het iets te lang geduurd, maar het effect was veel sterker dan van een advertentiecampagne. Die zou ook veel meer hebben gekost", aldus Van Hoeckel. De totale campagne kostte rond de 40.000 euro.

Iedere locatie waar een gouden kei werd achtergelaten, was volgens Van Hoeckel te verklaren. "Zo lag de eerste kei bij de kerk van de klokkenluidende pastoor Schilder. Ook wij willen mensen wakker schudden en ze op onze woonfilosofie wijzen", aldus Van Hoeckel.

Habidrome was niet verantwoordelijk voor een aantal geheimzinnige brieven, die onder meer met de ondertekening Tijl Uilenspiegel bij het Brabants Dagblad werden bezorgd.

Volledig scherm
Campagnebedenker Martie Dekkers (links) interviewt directeur Koen van Hoeckel van Habidrome. Foto Toine van Berkel/BD
Volledig scherm
Op de tafeltjes in het Willem II-stadion lagen gouden kiezels. Foto Toine van Berkel/BD

In samenwerking met indebuurt Tilburg

Tilburg e.o.