Volledig scherm
Renée van Trier, I recognize myself in you. © Renee van Trier

Kunstenares Renée van Trier is nu ook zangeres

TILBURG - Het werk van de Tilburgse kunstenares Renée van Trier is soms lastig te plaatsen. Performances en schilderkunst gaan hand in hand. Op haar solo-expositie in Eindhoven toont ze zich nu ook als zangeres.

Van Trier (1983) is vooral bekend van haar performances. Met een microfoon, een zelf in elkaar geknutselde soundtrack, een vreemd kostuum en flink wat make up presenteert ze zichzelf in soms ongemakkelijke uitvoeringen. Haar personages bieden warmte en troost, maar krijgen meestal ook iets ongemakkelijks of zelfs wat sinisters. Steeds zet ze zichzelf in en laat ze zich van haar meest kwetsbare kant zien. Als de selfie al niet bestond, had Van Trier hem uitgevonden.

Vera Hofman

Verrassend is het dan ook dat Van Trier zich voor haar solo-show in in het Albert van Abbehuis in Eindhoven laat zien als ‘heuse’ zangeres. Met een zevenkoppig gezelschap, The Next Ensemble, dat muziek speelt vanaf blad. Van Trier ging voor het muziekstuk een samenwerking aan met de jonge Tilburgse dirigente, fluitiste en componiste Vera Hofman. ,,Ik was een beetje klaar met steeds zelf alles te moeten bedenken en te doen. Ik wilde weleens werken met professionele muzikanten”, zegt Van Trier.

Maar wie denkt dat Van Trier met het veertig minuten durende stuk een reusachtige carrièreswitch gaat maken, denkt verkeerd. ,,Ik heb gezegd dat de compositie langzaam en zwaar moest zijn. Vervreemdend, een beetje met de dreigende sfeer die in de films van David Lynch hangt.”

Het Tilburgse Makersfonds verleende subsidie en in een aantal repetities kreeg de compositie vorm. In Tilburg werd enkele weken geleden al een voorproefje te horen gegeven. Van Trier en Hofman verwerkten samples uit eerdere performances in het stuk. Donderdag is bij de opening van de expositie de eerste uitvoering.

Instagram

In het Van Abbehuis legt Van Trier de laatste hand aan een tafel waarop een overzicht te zien is van haar carrière tot nu toe met knipsel, foto’s en tekeningetjes. Aan de muren hangen haar schilderijen waarop ze - hoe kan het ook anders - heel vaak zichzelf heeft afgebeeld. Want het gegeven dat mensen zich op sociale media als Instagram en Facebook steeds vaker presenteren als een product, is het centrale thema in haar werk. Ze plaatst er vraagtekens bij. Haar solo-expositie in Eindhoven kreeg als titel mee I recognize myself in you.

Met schilderen begon ze pas in 2016. Ze lijkt nog op ontdekkingstocht. Soms doen haar doeken denken aan Francis Bacon of aan Basquiat. Maar in een van de voorkamers hangt in verschillende blauwen ook een mooi geschilderd abstract werk. Ze lijkt er zelf van te schrikken en hing er een keten van blauwe led-lampen omheen. Neem het vooral niet te serieus, lijkt ze te willen zeggen.

Haar werk is soms lastig te plaatsen. Maar langzaam komt er meer waardering voor het in de post-punk gewortelde werk van Van Trier te komen. In Lausanne voerde ze eerder dit jaar de performance All can be softer uit en ze keert er volgend jaar terug. Dan zal er ook een 12 inch, Something of what we’ve lost en een single, Something is wrong with me op vinyl gaan verschijnen.

Please love me, don’t love my art, staat er groot op een van haar schilderijen. Daar zit ook wat van wanhoop in.

Renée van Trier: I recognize myself in you. 7 nov. t/m 1 dec. Albert van Abbehuis, Bilderdijklaan 19 Eindhoven. do t/m zo 13-17 uur.

In samenwerking met indebuurt Tilburg

Tilburg e.o.