De ‘midgetgolfbaan’ ligt er nog steeds. Het ziet er volgens de Tilburgers niet uit, maar volgens de onderzoekers werkt de essentie (het afsluiten van een rijstrook) wel
Volledig scherm
PREMIUM
De ‘midgetgolfbaan’ ligt er nog steeds. Het ziet er volgens de Tilburgers niet uit, maar volgens de onderzoekers werkt de essentie (het afsluiten van een rijstrook) wel © Jan van Eijndhoven

Minder verkeershufters: volgens Tilburgse verkeerswethouder is midgetgolfbaan ‘hole in one’

Ma 17 feb: Het aantal verkeershufters daalt sterk, de gemiddelde snelheid neemt af. Daarom wil wethouder Mario Jacobs de verkeersproef op de Schouwburgring - die vanwege de uitstraling de bijnaam ‘midgetgolfbaan’ kreeg -  laten staan en mooier inrichten. ,,En de inzichten die we daar krijgen, gebruiken om de Noordhoekring en Heuvelring verkeersveiliger te maken.”

Knelpunten op en rond de cityring.
Volledig scherm
Knelpunten op en rond de cityring. © Adviesbureau Goudappel Coffeng

De proef op de Schouwburgring mag dan belachelijk worden gemaakt om de aanblik, op de effecten op de verkeersveiligheid is niet af te dingen. Zo stelde verkeerswethouder Jacobs maandagavond tijdens een informele sessie met de gemeenteraad. 

Sterker nog: ‘het is een hole in one’. Het aantal verkeershufters (mensen die 70 of 80 kilometer per uur rijden, waar je 50 mag) is meer dan gehalveerd door de proef. De gemiddelde snelheid ging overdag van ‘boven de 50 kilometer per uur’ naar ‘net boven de 40’, ’s nachts van ‘richting de 60’ naar ‘net boven de 50.’ 

In samenwerking met indebuurt Tilburg

Tilburg e.o.