Volledig scherm
NS Station Tilburg opknappen, gepaard met ongemak voor reizigers © Beeld Werkt

Nee, station Tilburg is nog lang niet klaar: vernieuwing loopt door tot (zeker) 2025

Woe 21 nov: Al vier jaar wordt intensief gewerkt aan de transformatie van station Tilburg. Het einde is nog lang niet in zicht: het dak mag binnenkort uit de steigers, maar daarna volgt nog een hele riedel aan projecten. Van fietsenstallingen tot perron 4. 

‘Zou station Tilburg nu bijna klaar zijn?’ Veel reizigers vragen zich het af. Allerminst verwonderlijk: eind 2014 werd er tijdens een ‘monsterklus‘ de nieuwe stationspassage onder de rails geschoven. Sindsdien wordt er op, in en rond het station gewerkt. Op de perrons oogt het rommelig, je kunt bijna nergens zitten. 

(Gebruik de schuiffunctie om het verschil te zien, verhaal loopt onder de afbeelding door)

Verpauperd gangetje 

Volledig scherm
Station Tilburg komt in maart weer uit de steigers, maar dan volgen er nog jaren werk. © Bas Vermeer

Nee, station Tilburg is nog zeker niet klaar, vertelt bouwmanager van ProRail Stan Sontrop tijdens een rondgang door het station. ,,Maar we hebben het over een heel breed project.” Hij wijst op het dak waar het afgelopen jaar aan werd gewerkt. Door de dakramen kun je de wolken weer zien - sommige mensen wisten niet eens dat dat ook de bedoeling was - en de stalen balken zijn van de vervuiling ontdaan. Ook zitten er bijna geen duiven meer. Door de schone ramen lijken de dakdelen meer te zweven. ,,Zoals architect Koen van der Gaast het heeft bedoeld”, zegt Sontrop. 

De transformatie mag dan lang duren, het levert veel op. De meeste mensen herinneren zich al bijna niet meer hoe het oude station eruit zag. Denk maar aan het smalle, verpauperde gangetje waardoor je vroeger naar de perrons liep. Sontrop kan zich daar nog over verwonderen: ,,Hoe heeft dat ooit gepast? Als je ziet hoeveel reizigers er dagelijks van dit station gebruikmaken.” 

Rust keert terug

Volledig scherm
Impressie fietsenhotel aan de Spoorlaan. © @cepezed

Maart volgend jaar wordt het weer iets rustiger in het station zelf, dan is het werk aan het dak en de ramen afgerond, verdwijnen de steigers en keren de laatste bankjes op de perrons weer terug. Het werk verschuift dan naar de noordzijde van het station. Aan de rand van het Stekelenburgplein begint de bouw van de nieuwe fietsenstalling die helemaal tot aan de Willem II-passage strekt. ,,Het wordt heel mooi van glas, dat sluit goed bij de LocHal aan.”

De bouw duurt tot het derde kwartaal van 2020. Ondertussen verrijst er ook een nieuwe fietsenstalling aan de zuidzijde (Spoorlaan). Die moet eind 2021 klaar zijn. ,,In beide stallingen kunnen dan in totaal twee keer zoveel fietsen worden gestald.”

De toekomst...

Daarna verschuift het werk weer terug naar het station. Het asfalt van perron 1 moet worden vervangen, het zit vol met vlekken en heeft door slijtage zijn beste tijd wel gehad. Daarnaast moet perron 4 ook voor de toekomst worden klaargestoomd, dat is het perron aan de rand van het Stekelenburgplein, waar nu geen trein stopt, geen reiziger staat. ,,Daar moeten ook een lift en roltrappen komen. In de toekomst, ik kan nog niet zeggen wanneer, zullen daar ook treinen stoppen.”

En is het station dan klaar? Wel, niet echt. Tegen 2025 moet de dakbedekking van het station worden vervangen, die is ook aan vernieuwing toe. Sontrop glimlacht. ,,Ik zit hier nog wel tot mijn pensioen.”

Volledig scherm
De centrale gang waar de reizigers vroeger door naar de perrons liepen, is nu aanmerkelijk veranderd. © Bas Vermeer

In samenwerking met indebuurt Tilburg

Tilburg e.o.

poll

Jordens Peters verdient per direct een plaats in de basisopstelling van Willem II

  • Eens (72%)
  • Oneens (28%)
408 stemmen