Nee, station Tilburg is nog lang niet klaar: vernieuwing loopt door tot (zeker) 2025
Woe 21 nov: Al vier jaar wordt intensief gewerkt aan de transformatie van station Tilburg. Het einde is nog lang niet in zicht: het dak mag binnenkort uit de steigers, maar daarna volgt nog een hele riedel aan projecten. Van fietsenstallingen tot perron 4.
Delen per e-mail
‘Zou station Tilburg nu bijna klaar zijn?’ Veel reizigers vragen zich het af. Allerminst verwonderlijk: eind 2014 werd er tijdens een ‘monsterklus‘ de nieuwe stationspassage onder de rails geschoven. Sindsdien wordt er op, in en rond het station gewerkt. Op de perrons oogt het rommelig, je kunt bijna nergens zitten.
(Gebruik de schuiffunctie om het verschil te zien, verhaal loopt onder de afbeelding door)
Verpauperd gangetje
Nee, station Tilburg is nog zeker niet klaar, vertelt bouwmanager van ProRail Stan Sontrop tijdens een rondgang door het station. ,,Maar we hebben het over een heel breed project.” Hij wijst op het dak waar het afgelopen jaar aan werd gewerkt. Door de dakramen kun je de wolken weer zien - sommige mensen wisten niet eens dat dat ook de bedoeling was - en de stalen balken zijn van de vervuiling ontdaan. Ook zitten er bijna geen duiven meer. Door de schone ramen lijken de dakdelen meer te zweven. ,,Zoals architect Koen van der Gaast het heeft bedoeld”, zegt Sontrop.
De transformatie mag dan lang duren, het levert veel op. De meeste mensen herinneren zich al bijna niet meer hoe het oude station eruit zag. Denk maar aan het smalle, verpauperde gangetje waardoor je vroeger naar de perrons liep. Sontrop kan zich daar nog over verwonderen: ,,Hoe heeft dat ooit gepast? Als je ziet hoeveel reizigers er dagelijks van dit station gebruikmaken.”
Rust keert terug
Maart volgend jaar wordt het weer iets rustiger in het station zelf, dan is het werk aan het dak en de ramen afgerond, verdwijnen de steigers en keren de laatste bankjes op de perrons weer terug. Het werk verschuift dan naar de noordzijde van het station. Aan de rand van het Stekelenburgplein begint de bouw van de nieuwe fietsenstalling die helemaal tot aan de Willem II-passage strekt. ,,Het wordt heel mooi van glas, dat sluit goed bij de LocHal aan.”
De bouw duurt tot het derde kwartaal van 2020. Ondertussen verrijst er ook een nieuwe fietsenstalling aan de zuidzijde (Spoorlaan). Die moet eind 2021 klaar zijn. ,,In beide stallingen kunnen dan in totaal twee keer zoveel fietsen worden gestald.”
De toekomst...
Daarna verschuift het werk weer terug naar het station. Het asfalt van perron 1 moet worden vervangen, het zit vol met vlekken en heeft door slijtage zijn beste tijd wel gehad. Daarnaast moet perron 4 ook voor de toekomst worden klaargestoomd, dat is het perron aan de rand van het Stekelenburgplein, waar nu geen trein stopt, geen reiziger staat. ,,Daar moeten ook een lift en roltrappen komen. In de toekomst, ik kan nog niet zeggen wanneer, zullen daar ook treinen stoppen.”
En is het station dan klaar? Wel, niet echt. Tegen 2025 moet de dakbedekking van het station worden vervangen, die is ook aan vernieuwing toe. Sontrop glimlacht. ,,Ik zit hier nog wel tot mijn pensioen.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Ireen Wüst IJsbaan vervroegd gesloten: deel schaatsers kan in IJssportcentrum Tilburg terecht
TILBURG - De Ireen Wüst IJsbaan gaat dit schaatsseizoen niet meer open. Helaas, stelt de gemeente Tilburg. ,,Heel vervelend voor de lange afstandsschaatsers, hun seizoen wordt enorm ingekort.” De gemeente bespaart 40.000 euro met de eerdere sluiting. -
Cultuur Dit is de nieuwe Dichter des Vaderlands
TILBURG - ,,Lieke Marsman weet altijd haar vinger op de zere plek in de samenleving te leggen. Ze is de juiste dichter voor deze tijd”, zei Thomas de Veen van de stichting Dichter des Vaderlands bij de installatie van de nieuwe Dichter des Vaderlands in de LocHal in Tilburg. -
Als coronacoach medestudenten wijzen op de maatregelen: ‘We zitten allemaal in hetzelfde schuitje’
TILBURG - Op de verschillende locaties van Fontys wordt er gewerkt met zogenaamde ‘coronacoaches’, het ideale bijbaantje voor studenten. In hun blauwe hesjes patrouilleren ze door de gebouwen en houden ze iedereen in de gaten. -
Jordens Peters moet de meubelen redden bij Willem II; veel wisselingen in de basis
Jordens Peters is ‘back in business’ bij Willem II. Nadat hij enkele weken geleden zijn basisplaats was kwijtgeraakt aan Jan-Arie van der Heijden, leek voor de captain nog slechts een bijrol weggelegd. Maar tegen PEC Zwolle keert hij vanavond plots terug in de basis. -
PREMIUM
Bijna elke avond gezelligheid was de norm in Tilburgs studentenhuis. Maar nu...?
TILBURG - Thuisonderwijs is de norm, bijbaantjes vallen weg en met vrienden afspreken wordt streng afgeraden. Met een avondklok op komst wordt het wereldje van jongeren nóg een beetje kleiner. Een kijkje in een Tilburgs studentenhuis, waar de zeven bewoners gelukkig elkaar nog hebben voor wat gezelligheid.
-
PREMIUM
Tilburg dringt bij NS aan op openhouden serviceloket
TILBURG - Het Tilburgse college van B en W heeft er bij spoorvervoerder NS op aangedrongen om het serviceloket op station Tilburg open te houden of met een passen alternatief te komen. Volgens het college zijn er nog steeds veel reizigers die behoefte hebben aan persoonlijke informatie of hulp. -
Minuut stilte voor Willem II - PEC vanwege overlijden Henk de Jonge
Vanwege het overlijden van voormalig Willem II-trainer Henk de Jonge is er vrijdagavond een minuut stilte voorafgaand aan de competitiewedstrijd van de Tricolores tegen PEC Zwolle. De spelers van de Tilburgse club zullen rouwbanden dragen tijdens het duel. -
Raad van State staat metershoge overkapping toe bij kwekerij Vugts in Haaren
DEN HAAG/HAAREN – De Raad van State heeft vandaag met een uitspraak een Haarens bestemmingsplan zo aangepast dat kwekerij Vugts een perceel voor de compostopslag toch mag overkappen met hogere afdakken. Die mogen nu 3,5 tot 5 meter hoog worden, mits ze in het landschap passen.
In samenwerking met indebuurt Tilburg