Volledig scherm
Het Tilburgse taxivignet. © Gemeente Tilburg

Niet de eerste taxi? Tilburger krijgt klappen van chauffeur

TILBURG - Een Tilburger kreeg afgelopen vrijdag klappen van een taxi-chauffeur, omdat hij niet was gekozen voor een rit. ,,Helaas zijn er, ondanks intensieve controles nog steeds rotte appels in de mand",  constateerde wethouder Mario Jacobs. 

CDA-raadslid Ton Gimbrère  stelde het incident maandag aan de orde tijdens het vragenhalfuurtje. De Tilburger maakte op facebook melding van het incident en kreeg daar bijval van mensen met vergelijkbare ervaringen. Bij de standplaats bij de Korte Heuvel koos hij de derde taxi in de rij. De wagen die vooraan stond blokkeerde vervolgens zijn collega. Toen de klant om opheldering vroeg, kreeg hij naar eigen zeggen klappen.     

Ook Jacobs (GroenLinks, mobiliteit) toonde zich niet verbaasd. ,,De meeste chauffeurs zijn van goed wil, maar er zitten nog steeds een aantal rotte appels in de mand.” Tilburg voerde in juli het taxikeurmerk in, juist om dit soort misstanden tegen te gaan. Sindsdien is het toezicht sterk geïntensiveerd, aldus Jacobs. ,,Stadstoezicht heeft 180 controles uitgevoerd, er zijn vijf boetes en vier waarschuwingen uitgedeeld. Er is ook gewerkt met mysteryguests, maar dat onderzoek loopt nog. Benieuwd wat daaruit komt.” 

Speciaal Tilburgs meldpunt

Gimbrère pleitte voor eenduidiger communicatie over klachten over het taxivervoer. Een landelijk klachtennummer biedt alleen een mogelijkheid tot inspreken en kost de beller geld. Volgens Jacobs kunnen mensen zich het beste wenden tot een speciaal Tilburgs mailadres: taxikeurmerk@tilburg.nl. Daarbij moet bij voorkeur de plaats, het tijdstip en het kenteken worden vermeld. Goedwillende chauffeurs verspreiden ook flyers met informatie over het meldpunt. 

In samenwerking met indebuurt Tilburg

Tilburg e.o.