Volledig scherm
De proef vorig jaar op de Heuvelring. © Jan van Eijndhoven

'Opnieuw rijbaan Heuvelring afsluiten is té belastend'

Di 9 apr: ,,Het afsluiten van de Heuvelring is te belastend voor de binnenstad én levert het verkeerde resultaat op.” Dat hield Niek van den Broek gisteren de Tilburgse gemeenteraad voor tijdens een informatiebijeenkomst over de proef op de Heuvelring. Het college wil daar na de zomer wederom één rijbaan afsluiten.

,,De hardrijders en showmasters, u kent ze wel: de mensen die met de radio vol open rijden, blijven racen”, aldus Van den Broek namens het Ondernemersfonds en Binnenstad Management Tilburg. Dat is de belangengroep van bewoners, horeca en detailhandel in de binnenstad. 

‘Oplossing niet’

Quote

Het is nu al erg lastig om bezoekers een positieve reisbele­ving te geven

Niek van den Broek

Volgens het BMT lost de afsluiting van de Heuvelring het grootste probleem niet op. ,,We begrijpen en onderschrijven dat de cityring veiliger moet, maar dit is de oplossing niet. Het is nu al erg lastig om bezoekers een positieve reisbeleving te geven.”

Daarnaast, schetst Van den Broek, wordt het in de binnenstad alleen maar drukker. Hij somde een flinke lijst op: onder meer de bouwwerkzaamheden aan het Hendrikhof, de Spoorlaan die door werkzaamheden eenbaans is. ,,De binnenstad krijgt veel te verduren.”

Of hij een oplossing had, wilde een raadslid weten. ,,De ideale oplossing? Lastig. Maar in de stad hoor je voorstellen als flitspalen, dertig kilometer per uur of drempels.”

Politieke kwestie

De zorgen van Van den Broek worden gedeeld door een deel van de gemeenteraad. Oppositiepartijen Lokaal Tilburg, Ons Tilburg, 50Plus en de coalitiepartij VVD - samen goed voor 10 van de 45 zetels - vroegen de bijeenkomst aan. Hans Smolders van Lijst Smolders Tilburg (10 zetels) wil geen proeven meer maar permanente maatregelen.

Quote

De bereikbaar­heid bleef hetzelfde, de snelheid ging omlaag en het gevoel van veiligheid omhoog

Rob Temme, verkeersplanoloog

De afsluiting, zo stelt het college voor, wordt na de zomer weer teruggebracht. Het gaat daarbij om een herhaling van de ingreep die vorig jaar werd uitgevoerd. Toen werd de rijstrook ‘dynamisch’ afgesloten: een nieuw systeem mat met camera’s hoe druk het op de cityring was. Als het niet druk was, werd met een rood kruis een rijbaan afgesloten. ,,De bereikbaarheid bleef hetzelfde, de snelheid ging omlaag en het gevoel van veiligheid omhoog”, gaf verkeerplanoloog Rob Temme aan.

Frans van Aarle wierp namens Lokaal Tilburg, Ons Tilburg, 50Plus en de VVD tegen dat ‘de hufters te hard blijven rijden’. ,,De mensen die met asociale snelheid over de cityring scheuren, haal je er zo niet uit. Ondertussen maken ons ernstige zorgen over de bereikbaarheid van de stad.”

Volgens wethouder Mario Jacobs (GroenLinks) is het voorstel over de Heuvelring niet in beton gegoten. Eerst worden de raad en andere belanghebbenden betrokken in de plannen voor een definitieve beslissing valt.

In samenwerking met indebuurt Tilburg

Tilburg e.o.