Volledig scherm
Scene uit Moordhoek. De schilder is verdacht van de moord op Marietje Kessels en staat terecht. Het volk heeft hem al veroordeeld. © Evelien Oerlemans

Recensie: Moordhoek universeel en inleefbaar

TILBURG - De invalshoek van de voorstelling Moordhoek (door Stichting Muziektheater Tilburg) is bijzonder. Het accent ligt niet op de spraakmakende moord op Marietje Kessels en evenmin op de onthulling ervan, maar op de gevolgen van deze moord voor de Tilburgse gemeenschap in 1900. 

Woede, verbijstering en vertwijfeling zijn sterk weergegeven. Je gaat dermate mee in het verhaal dat je bijna vergeet dat het zich in 1900 afspeelt. Scenarioschrijver Anne Simkens heeft het verhaal universeel, voorstelbaar en inleefbaar gemaakt. 

De muziek van Ron Antens is overeenkomstig het onderwerp dikwijls duister, soms ronduit opera. De schaarse mogelijkheden tot verluchting worden, in tekst en muziek, echter optimaal benut. Het meerlaagse decor van Simon Haen is stemmig en, dankzij handig gebruik van een draaischijf, vanzelfsprekend multifunctioneel. 

De cast is sterk. Goede karakterrollen, mooie zangprestaties, zowel solo als collectief. Zelfs complexe, door elkaar gezongen stukken blijven meestal afdoende verstaanbaar. De dialogen vallen natuurlijk in elkaar, nergens blijven stukken tekst in de lucht hangen. Maar wellicht zijn er uit het gelijknamige boek van Ed Schilders, dat als basis voor deze productie diende, iets teveel elementen gebruikt. 

De onvermijdelijke rechtbankscènes zijn nog knap ondervangen en behouden de dynamiek. Maar zowel voor als na de pauze zit er geregeld een 'zak' in het stuk en gaat het trekkerig aanvoelen. De grote hoeveelheid personages met bijbehorende wisselingen van perspectief maakt het alles bij elkaar een lange zit en roept een 'oh-nee-hierna-volgt-nog-een-handeling'-gevoel op. Het had compacter gekund. 

Een stuk dat in 1900 spéélt, hoeft niet zo lang te duren als een stuk dat uit 1900 kómt. Daarnaast had de taal zorgvuldiger gescreend mogen worden. Het lijkt me stug dat men in 1900 al sprak van 'de focus verleggen' en dat iemand 'zich iets beseft' is een bekende taalfout van de laatste jaren. 

Gezien: donderdag in schouwburgzaal Theaters Tilburg. Nog te zien: vanavond 20.15, morgen 14.30.

In samenwerking met indebuurt Tilburg

Tilburg e.o.