Volledig scherm
Fotoshop: het Tilburgse stadshart is nog jaren een bouwput. © Beeld Werkt/ Beeldbewerking BD/Susan Reijnders

Stadshart lijdt al jaren pijn om mooi te zijn. En het is nog láng niet over...

Za 19 jan: Al jaren lijkt het Tilburgse centrum op een bouwput, het eind is nog lang niet in zicht. De stad wordt prachtig, maar ja, zijn er straks nog wel ondernemers en bezoekers om dat te zien? 

Tilburg is een diamant die geslepen wordt, vertellen Alex Boonmann en Alex Schneiders. Maar in dat slijpproces moet je heel voorzichtig zijn, waarschuwen ze. ,,Dat mensen - zowel stadsbezoekers als ondernemers - de komende drie, vier jaar niet af gaan haken”, zegt Schneiders, de voorzitter van het horecaconcentratiegebied en ondernemer aan de Stadhuisstraat. ,,Want het is plus, plus, plus, plus.”

Quote

Je praat over onderne­mers die zes á zeven jaar in het epicentrum van een verbouwing zitten

Alex Boonmann

Plus, plus, plus, plus. Oftewel: de grote bouwontwikkelingen stapelen zich op. ,,Kijk naar de Stadhuisstraat”, zegt Boonmann, de voorzitter van Binnenstadsmanagement Tilburg en ondernemer aan het Piusplein. ,,De verbouwing van het stadskantoor is zo'n 1,5 jaar aan de gang. Die van de Primark is net achter de rug, de bieb - goed voor de bezoekersstroom - vertrok naar de LocHal in de Spoorzone. Dan is er de verbouwing bij het Hendrikhof en de Emmapassage, die heeft invloed op de bevoorrading, de looplijnen. Is dat afgelopen, komt daar straks nog de aanpak van het Koningsplein en Stadskwartier bij. Je praat over ondernemers die zes á zeven jaar in het epicentrum van een verbouwing zitten. Ik vind dat je daar heel zorgvuldig mee om moet gaan.”

Gebeurt dat? De twee vinden dat het veel zorgvuldiger en professioneler kan. Schneiders: ,,Hoe vaak ik er op heb moeten hameren dat de verbinding tussen het Stadhuisplein en Stadhuisstraat amateuristisch was... Een detail in een complexe puzzel misschien, maar dat heeft wel invloed op de bezoekers.”

Bouwput-moe

De zorgen zijn tweeledig. Er is de angst dat bezoekers moe raken van alle bouwperikelen. En dat de stad straks mooi is, maar de ondernemers vertrokken zijn. Boonmann noemt de grote nieuwkomers als de Zara die twee á drie jaar geleden contracten voor vijf jaar tekenden. ,,Die nemen straks de beslissing ‘wat doen we?’ Als ze de bezoekersstroom niet zien toenemen, moeten ze daar iets mee. We moeten als stad goed duidelijk maken dat er licht aan het eind van de tunnel is.”

Niet dat ze geluiden hebben opgevangen dát filialen van buiten afhaken - sterker nog: CoolBlue heeft bijvoorbeeld net de komst naar het stadshart bekendgemaakt - maar ze willen ervoor waken. ,,We moeten duidelijker vertellen wat we aan het doen zijn en wat voor kansen dat straks biedt”, zegt Boonmann. ,,Een verdrievoudiging van het aantal centrumbewoners. Dat doet iets met de look en feel van de stad.” 

Quote

Veel vet is er weggesla­gen in de tijd van de crisis, nu zitten ze weer in een heel intensieve periode. Je vraagt veel van ze hoor

Alex Schneiders

Ze vinden dat daar beter en creatiever over gecommuniceerd moet worden, ook naar mensen die de stad bezoeken. ,,Je kunt zeggen ‘binnenstad Tilburg moeilijk bereikbaar’ óf ‘binnenstad Tilburg, volop in ontwikkeling’. Zet bijvoorbeeld het eindplaatje van de stad langs de snelweg met de boodschap: ‘We danken u voor uw voor begrip’.”

Schneiders en Boonmann zijn heel positief over wat er allemaal in de stad gebeurt. Ze vinden dat het ook moet gebeuren. ,,Maar de ondernemers moeten straks nog wel kracht hebben om de vruchten te plukken van waar we nu doorheen gaan. Veel vet is er weggeslagen in de tijd van de crisis, nu zitten ze weer in een heel intensieve periode. Je vraagt veel van ze hoor.” Schneiders lacht: ,,Je kunt in ieder geval niet zeggen dat Tilburg niet in beweging is.” Boonmann: ,,De prachtige LocHal is eigenlijk pas het begin. Dat geeft wel het nieuwe niveau aan van wat er in Tilburg aan het ontstaan is.”

'Bouwvermoeidheid'
,,Heeft ‘ie ooit dicht gezeten dan?” Scherpe opmerking van Eef de Korte op het verhaal dat de Spoorlaan 1,5 jaar open moet voor allerlei werkzaamheden. Het vat de ‘bouwvermoeidheid’ samen die her en der in de stad optreedt. Neem Guus de Jong, eigenaar van Het Wapen van Tilburg aan de Spoorlaan. ,,Ik zal mijn schep maar weer pakken”, zegt ‘ie. ,,De stad wordt hartstikke gaaf en ja, uiteindelijk wordt het hier prima, maar ik heb er nu last van. Vorig jaar werd er óók al driekwart jaar aan de Spoorlaan gewerkt, mijn omzet liep daardoor met 20 procent terug. Ze blijven bezig.” Eerst was het de bouw van de Willem II-passage, nu verandert de Spoorlaan in een boulevard en moet Enexis voor de kabels onder de grond zijn. Het wordt 'm af en toe te gortig. ,,Het zit ook in de details, kijk hoe slordig het er hier uitziet.” Hij wijst op de lelijke bouwhekken aan de overkant, een verdwaalde wegafzetting die na weken nog altijd niet is opgeruimd. ,,Daar is op een simpele manier iets aan te doen, maar het lijkt soms of de gemeente te hard gaat en niet achterom kijkt.”

In samenwerking met indebuurt Tilburg

Tilburg e.o.