Volledig scherm
Eén van de plannen: met een 'fashioncampagne' laten zien dat er bij zaken als de kringloop mooie kleding te krijgen is (en dat is duurzaam, dus goed voor het milieu). © Bas Vermeer

Van drive-in bioscoop, ‘podcast city’ tot veteranen vintage: dit krijg je als je aan (jong) Tilburg om toffe ideeën vraagt

Do 31 okt: Een met artistieke paraplu's overdekte straat, een drive-in bioscoop, een vintage markt die jong en oud verbroedert. En nog veel meer. Bij rooftopbar Doloris mochten jonge creatievelingen donderdagavond hun ideeën pitchen om Tilburg toffer te maken. 

Quote

We kunnen allemaal wel wat seniorenin­vloed gebruiken

Kelly van den Bosch

,,Noem het veteranen vintage”, klinkt er uit het publiek. Kelly den Bosch heeft net haar idee verteld om ouderen hun eigen vintage te laten verkopen. Aan jongeren.

Zodat ze het gesprek aangaan, van elkaar leren. ,,We kunnen allemaal wel wat senioreninvloed gebruiken”, glimlacht ze. Daarbij: je gaat er eenzaamheid mee tegen en de kopers krijgen het verhaal achter de oude kleding te horen. Iedereen wint.

Er klinkt een enthousiast applaus en gejoel in de zaal bij rooftopbar Doloris. Jongeren mogen tijdens de pitch night hun toffe ideeën voor de stad presenteren. In de zaal luisteren circa 80 jongeren en een handvol raadsleden naar twaalf (prille) plannen. In totaal is er 5000 euro te verdelen om de winnende ideeën een duwtje in de goede richting te geven. 

Verrassende pitches

Pitcht de één het plan voor een drive-in bioscoop (‘Ik werk hier al een jaar naartoe’), de ander wil een ‘podcast city’ op poten zetten. Een podcast-radiostation gevuld met verhalen voor en door Tilburgers. Er zijn verrassend veel pitches: veertien in totaal. En ze zijn bevlogen. 

Volledig scherm
De Pitch Night bij Doloris © Stadsmakers013

Eén van de pitchers wil asielzoekers die aansluiting missen aan tafel zetten met eenzame ouderen, met daartussen jongeren als de spil. Een ander wil een postercampagne over armoede opzetten. De derde een pop-up store die mensen meer bewust moet maken van gendergelijkheid.

Pitchers Luke en Phil willen van plastic afval een 16 kilometer lange slinger maken om het afvalprobleem in de stad te laten zien. Die kan dan meteen in het Guinness Book of Records. 

Oussama Ouali pleit voor een chatbot waar álle Tilburgers hun ideeën aan kunnen voorleggen. ,,En die ze in contact brengt met de mensen die er over gaan.” Hoe belangrijk dat is, laat het enthousiasme voor de pitch night zelf al zien. De jonge opkomst - tussen de 16 en 30 jaar - is hoog. 

Op herhaling?

Quote

Kijk naar de opkomst, de prachtige plannen die er tussen zitten

Loïs de Jong

Het idee voor de avond ontstond dan ook na een brainstormbijeenkomst tussen raadsleden en jongeren. In die laatste groep bruist het, maar een luisterend oor vinden bij de gemeente is (erg) moeilijk. 

Zeven van de plannen werden door de jury uitgekozen om verder te worden uitgewerkt, de bedenkers krijgen een startbedrag (van 500 of 1000  euro) om ze uit te voeren. 

Of de nieuwe pitch night voor jongeren een ‘terugkerend iets’ wordt, is nog niet bekend. Medeorganisator Loïs de Jong van Stadsmakers 013 - het aanjaag- en coachingsproject van Jongerenwerk R-Newt - gaat zich er hard voor maken. ,,Kijk naar de opkomst, de prachtige plannen die er tussen zitten. Normaal heb ik altijd wel iets te zeuren, maar nu niet.” 

In samenwerking met indebuurt Tilburg

Tilburg e.o.