Volledig scherm
Een schets die maandagavond voorbij kwam in de discussie over de cityring in Tilburg. © Sanne Tegelaar

Dan toch maar 30 kilometer per uur op de cityring van Tilburg?

Di 26 sept: In een enquête onder meer dan duizend Tilburgers over de cityring komt de hoge snelheid opnieuw boven drijven als grootste probleem. Dan toch maar naar 30 kilometer per uur?

door Sanne Tegelaar

,,We zijn best bereid om de doorstroming wat op te offeren als de cityring van Tilburg daardoor veiliger wordt." Tijdens het eerste Mobiliteitslab013, maandagavond in het Ontdekstation in de Spoorzone, merkten de meedenkende bezoekers van het lab op dat ze het een prima idee vinden om van de ring een 30-kilometerweg te maken. 

poll

In het centrum van een stad is 30 km/h hard genoeg, ook op de Tilburgse cityring

  • Eens (58%)
  • Oneens (42%)
1745 stemmen

Een plan dat al jaren door de politiek wordt besproken maar steeds wordt 'geparkeerd' omdat het de doorstroming te veel zou gaan bedreigen. Vraag voor de toekomst bijft: is dat eigenlijk wel zo erg?

Mismatch
Het Mobiliteitslab013, onderdeel van het festival Dear Future, moet een bijdrage leveren aan het toekomstbestendig maken van de stad op het gebied van verkeer. Tilburg is nooit af, de cityring dus ook niet. Tijdens het lab, bestaande uit tafelgesprekken met geïnteresseerden, binnenstadsbewoners en ondernemers, werd ook de uitkomst gepresenteerd van de enquête over de cityring. Algemene conclusie: er is een mismatch tussen de praktijk en wat we willen.

Vooral de snelheidsovertredingen blijken de meeste respondenten een doorn in het oog. Van de 1365 bewoners en bezoekers van Tilburg die de vragenlijst hebben ingevuld vestigen de meesten de aandacht op de verkeerssituatie op het zuidelijk deel van de cityring, de Schouwburgring.

De minste aandacht van de respondenten kreeg de Noordhoekring, terwijl daar tijdens de tafelgesprekken gisteravond toch ook genoeg op aan te merken bleek. Gaat het over het vergroten van de veiligheid over de gehele ring dan gaat het ook over de onduidelijke inrichting van de oversteekplekken en de punten waar fietsers, voetgangers en automobilisten met elkaar te maken krijgen.

Achterhaald idee
De cityring is een concept dat 15 jaar geleden is bedacht, in eerste instantie bedoeld als ring rondom de binnenstad van Tilburg. Dat idee bleek gisteravond al duidelijk achterhaald. De binnenstad dijt uit en klotst dankzij de ontwikkelingen in de Spoorzone en de Piushaven al over de cityring heen. Toekomstvoorspelling tijdens het lab: ,,Waar de cityring ooit is bedacht voor de bereikbaarheid van de binnenstad zal de ring in 2025 vooral de verbinding vormen tussen de verschillende delen van die uitgedijde binnenstad."

De uitkomsten van het mobiliteitslab en de enquête worden gekoppeld aan andere recente bevindingen over de cityring. Bedoeling is dat nog aan het eind van het jaar het complete onderzoek wordt afgerond. Dan wordt ook begonnen aan de herinrichting van de Spoorlaan. Die krijgt meer het karakter van een plein dan van een doorgaande weg. Een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur geldt dan uiteraard nog niet, maar de uitkomsten van de enquête en het lab toonden aan dat dat voor de toekomst niet uitgesloten kan worden.

In samenwerking met indebuurt Tilburg

Tilburg e.o.