Asics is een van de vijf grootste sportmerken ter wereld
Volledig scherm
Asics is een van de vijf grootste sportmerken ter wereld © Dijkstra bv

Kledingmerk uit Berkel-Enschot verslaat sportgigant Asics in geschil over logo: 'De champagne gaat hier open'

BERKEL-ENSCHOT - Een jarenlange juridische strijd tussen een familiebedrijfje uit Berkel-Enschot en een Japanse multinational is deze week beslecht in het voordeel van de Brabanders. Van Lieshout Textiel uit Berkel-Enschot mag hun beeldmerk Crosshatch blijven gebruiken. Asics was het daar niet mee eens omdat het te veel zou lijken op het Asics-logo, dat ook uit kruisende lijnen bestaat. 

Eigenaar Huiberts van Van Lieshout: ,,Die klacht slaat natuurlijk nergens op. Wat moet zo'n groot Japans bedrijf tegen een klein merk uit Berkel-Enschot?" Asics heeft bijna 8.000 werknemers, die van Van Lieshout zijn op één hand te tellen. 

Logo van het merk 'Crosshatch' van Van Lieshout Textiel
Volledig scherm
Logo van het merk 'Crosshatch' van Van Lieshout Textiel © van Lieshout Textiel
Een logo van het Japanse sportmerk Asics
Volledig scherm
Een logo van het Japanse sportmerk Asics © Asics

Het geschil tussen de twee bedrijven duurde al vijf jaar. In 2016 zette de geschillencommissie van het Europees merkenagentschap de klacht van Asics volledig aan de kant. Het bedrijf ging in 2017 vergeefs in hoger beroep bij het merkenbureau. In München kwamen ze twee keer tot de conclusie dat de logo's te verschillend zijn.

Gekantelde hashtag

Asics liet het daar niet bij zitten en stapte naar het Europees Gerecht. Die rechtbank kwam dinsdag in Luxemburg tot de conclusie dat de overeenkomsten tussen de twee logo's geen verwarring op kunnen leveren. Als consumenten de merken niet door elkaar kunnen halen is er ook geen inbreuk op het merk. Volgens het Gerecht lijkt het logo van Crosshatch op een gekantelde hashtag, en die van Asics meer op een 'v' met een 'x' erboven. 

De klacht van de Japanners lijkt nu definitief verworpen. Ze kunnen nog in hoger beroep bij het Europese Hof van Justitie, maar alleen met klachten over het rechtsproces. "Op een gegeven moment moet de kant met de grotere portemonnee snappen dat het geen zin meer heeft", zegt Huiberts.

Persoonlijk

Voor Van Lieshout sluit deze uitspraak een lange, vervelende periode af, hoopt Huiberts: ,,Als je een merk hebt waar zo mee om wordt gegaan, voel je je persoonlijk aangesproken. We hebben hier jaren aan gewerkt." Hoeveel geld de procedure hem gekost heeft wil hij niet kwijt. Het Gerecht heeft Asics gesommeerd om alle kosten die gemaakt zijn te vergoeden. ,,Het heeft ons ontzettend veel geld en tijd gekost. De champagne gaat hier alvast open." Hoeveel geld er precies in de proceskosten is gaan zitten, wil hij niet zeggen.

Tilburg e.o.