Volledig scherm
De IJssellijn kan verbeterd, stellen onderzoekers. © anp

Komt er dan toch nog een station bij Berkel-Enschot?

BERKEL-ENSCHOT/RAVENSTEIN - De kans dat er ooit nog een NS-station bij Berkel-Enschot wordt gebouwd is weer iets groter geworden. Uit een onderzoek naar de toekomst van de IJssellijn, het spoor Roosendaal-Tilburg-Den Bosch-Oss-Zwolle, staat dat zo’n halte ‘kansrijk’ is.

Ook bij Breda-Oost kan een ‘voorstadstation’ verrijzen. Samen kosten de aanleg van deze haltes 13 miljoen euro, blijkt uit het onderzoek dat de drie provincies op de lijn hebben laten uitvoeren.

De IJssellijn is nu al een druk bereden traject, maar het plan is om er nog meer gebruik van te maken. Met name Sprinters zouden een soort metro-achtige dienstregeling moeten gaan rijden.

Volledig scherm
De nieuwe sprinter zou een metro-achtige dienstregeling moeten gaan rijden. © Nederlandse Spoorwegen

Ook de spoorbrug bij Ravenstein moet onderhanden worden genomen om het treinverkeer op het traject richting Zwolle te verbeteren. Treinen van en naar Gelderland kunnen momenteel over slechts één spoor. Om de doorstroming te verbeteren moeten dat er twee worden. Kosten voor de aanleg van een brug met twee sporen: 110 miljoen euro.

1790 reizigers

1790 reiziger profiteren volgens het onderzoek van het nieuwe station bij Berkel-Enschot. Voor deze mensen zou de reistijd dagelijks acht minuten korter worden. Ze hoeven niet meer met de bus naar station Tilburg. Elk uur kunnen en in elke richting twee sprinters stoppen.

Voor er een station Berkel-Enschot komt, is er volgens het rapport wel extra onderzoek nodig. Het is ook nog niet duidelijk waar het station precies zou kunnen komen.

In 2004 bleek uit een onderzoek van de Technische Universiteit Delft dat ‘voorstadstations’ maar in enkele gevallen succesvol zijn. Dan gaat het om haltes in grote steden, zoals Rotterdam Alexander of Amsterdam Zuid/WTC. In kleinere steden zijn ze van ‘zeer beperkte waarde’. Meer reizigers worden er volgens de onderzoekers in ieder geval niet door aangetrokken. Kort samengevat: ‘Het nut van deze stations kan in twijfel worden getrokken’.

Vorig jaar ging het in de raadscommissie over de verkeersproblemen in Berkel-Enschot nog over een mogelijk station in het dorp. Voorzitter Joost Bruinsma van de dorpsraad schatte de kans daarop toen op slechts vijf procent. ,,Berkel-Enschot en Udenhout voldoen ook bij elkaar nog lang niet aan de voorwaarden die ProRail wil zien als ze ergens een station willen bouwen. Dat lukt hoogstens via een zware politieke lobby.”

Dat neemt niet weg dat het nieuwe onderzoek brood ziet in de bouw van station Berkel-Enschot en Breda-Oost. Ook waar dat laatste station dan moet komen is niet bekend, maar ten westen van het viaduct over de A27 bevinden zich langs het spoor voornamelijk bedrijventerreinen (Moleneind, Driesprong), terwijl ten oosten eigenlijk alleen het dorp Dorst zich kan beroepen op de aanwezigheid van potentiële reizigers.

Prijskaartje: ruim 354 miljoen euro

Het verbeteren van de IJssellijn gaat overigens vooral gevolgen hebben in het oosten van het land. Daar moeten meer bruggen worden gebouwd en het spoor verdubbeld. Oók worden er daar nieuwe 'voorstadstations' gepland: bij Zwolle en Deventer.

Wanneer alle voorstellen die worden gedaan in het onderzoek worden doorgezet, dan hangt daar een prijskaartje aan van ruim 354 miljoen euro.

BD gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement

Tilburg e.o.