Volledig scherm
De Blauwe Engel, een van de treinen die in Tilburg werd opgeknapt en die nu in het Spoorwegmuseum staat. Foto Beeld Werkt © Persbureau van Eijndhoven

Nalatigheid gemeente en NS leidde tot chroom-6-drama Tilburg

TILBURG - Onderhoudsbedrijf NedTrain en de gemeente Tilburg hebben de gezondheid van honderden werklozen die treinen moesten schuren in gevaar gebracht door nalatigheden. Dat blijkt uit onderzoek van het Brabants Dagblad.

De werklozen schuurden van 2004 tot 2011 treinen waarop het gevaarlijke en kankerverwekkende chroom-6 bleek te zitten. Uit onderzoek van deze krant blijkt dat het project, tROM geheten, met een schrijnend tekort aan voorzorgsmaatregelen van start is gegaan. Tientallen betrokkenen verklaren dat er nauwelijks stofmaskers gebruikt werden. Er werd geschuurd met de hand of met machines zonder stofafzuiging. Daardoor was de werkhal, achter het Tilburgse station, één groot stofnest.

Volledig scherm
Een eenvoudig stofmasker, afkomstig uit de werkplaats van tROM. © Eric Schreurs

Verder heeft de gemeente verschillende signalen genegeerd. Zo wees een externe deskundige er in 2005 op dat niet duidelijk was met welke gevaarlijke stoffen mensen in de werkplaats aanraking kwamen. Dat zou moeten worden uitgezocht. Maar de gemeente volgde dat advies nooit op. Mede daardoor bleef chroom-6 tot het eind van het project onopgemerkt.

NedTrain had kennis over chroom-6

NS-dochter NedTrain liet ook forse steken vallen. NedTrain was één van de partners in het werklozenproject, net als het Spoorwegmuseum (eigenaar van de treinen). Niemand bij NedTrain dacht eraan dat op oude treinen chroom-6-verf kon zitten, terwijl dit binnen het bedrijf toch echt bekend had moeten zijn. De verf werd in de eigen NedTrain-werkplaatsen tot de jaren ‘90 gebruikt. Dat blijkt uit stukken die het Brabants Dagblad in het spoorwegarchief heeft ingezien. Van de gevaren van chroom-6 was het bedrijf zich eind jaren ‘70 zelfs al bewust, blijkt uit de documenten.

Dat werklozen de verflagen vanaf 2004 toch zonder de juiste bescherming moesten afschuren, leidt nu tot grote boosheid en onzekerheid. Veel betrokkenen kampen met gezondheidsklachten en vragen zich af of chroom-6 de oorzaak is. Tijdens het werk bij tROM moesten sommigen al overgeven of hadden last van uitslag en jeuk. Maar mensen die ziek waren werden niet altijd geloofd, blijkt uit de BD-reconstructie.

Justitieel vooronderzoek

Gisteravond meldde het Brabants Dagblad al dat het Openbaar Ministerie een vooronderzoek is gestart naar het Tilburgse chroom-6-drama.

Volledig scherm
In de werkplaats van tROM werden treinen kaalgeschuurd. Foto Transition Town Tilburg © onduidelijk

De gemeente Tilburg laat zelf ook onderzoek doen. Omdat hij de onderzoekers niet voor de voeten wil lopen, zegt wethouder Erik de Ridder op de meeste bevindingen van het Brabants Dagblad niet inhoudelijk te kunnen reageren. Hij neemt de zaak hoog op en belooft dat de gemeente op alle fronten medewerking verleent. ,,Want mensen hebben recht op antwoorden.” De Ridder beklemtoont dat de onderzoekers onafhankelijk zijn en zegt dat behalve de werkwijze van tROM, ook het gebruik van beschermingsmiddelen en het regime onder de loep liggen.

Het Spoorwegmuseum en de NS, dat zelf ook een chroom-6-commissie heeft, willen niet reageren voor onderzoeken zijn afgerond.

Lees in het Brabants Dagblad van zaterdag een zeven pagina's tellende reconstructie van het Tilburgse chroom-6-drama.

BD nieuwsapp, download nu! Klik hier voor iOS of hier voor Android!
BD gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement

In samenwerking met indebuurt Tilburg

Tilburg e.o.