Ook Denissen verdwijnt in de garage van de Tilburgse autogeschiedenis

TILBURG - Fons Denissen is, zoals hij dat zelf zo treffend zegt, ‘in de olie geboren’. Zijn wieg stond in de Burg. Jansenstraat, boven het garagebedrijf dat vader en moeder vanaf 1954 eendrachtig uitbouwden.

Fons zette het bedrijf voort om eind vorig jaar op 60-jarige leeftijd een punt achter zijn loopbaan te zetten. Daarmee verdween weer een stukje Tilburgse automobielgeschiedenis in de mist. Voor Opel ging de Tilburger in vroeger dagen naar Lepelaars, voor Ford naar Knegtel, voor Volkswagen naar Naaijkens, voor Citroën naar Van der Schoot en voor Renault naar Van der Boom - allemaal overgenomen of ten onder gegaan.

Zes jaar geleden al verkocht Fons Denissen zijn bedrijf aan het Bredase familiebedrijf Leendert van den Born, dat in Brabant over nog vier andere vestigingen beschikt. Denissen bleef wel aan het bedrijf verbonden en nog altijd wappert de Tilburgse naam op de bedrijfsvlaggen aan de Kraaivenstraat: ,,Verstandig, want Denissen is in Tilburg een begrip. Maar op termijn zal onze naam wel wegvallen. Ach, zoals mijn vader al zei: het gaat om het bedrijf en de mensen die er werken.”

Villapark

Een zwager, die als stadsarchitect voor de gemeente werkte, wees de vader van Fons Denissen erop dat Zorgvlied, het nieuwe villapark van Tilburg, een garagebedrijf goed kon gebruiken. Dus streek Kees Denissen er in 1954 met zijn vrouw Gaby neer. Ze bouwden achter de garage ook nog eens 54 autoboxen, waarin de Tilburger zijn kostbare wagen overdekt én verwarmd kon stallen.

Garage Denissen introduceerde in 1964 de Zweedse Saab in Tilburg en in 1966 - als eerste dealer in West-Europa - de Datsun uit Japan.

Volledig scherm
Fons Denissen voelt zich nog altijd thuis in de showroom van Leendert van den Born © Beeld werkt

Tussendoor maakte de stad dankzij Denissen kennis met het fenomeen van de ‘snelwasser’, een met twee grote borstels uitgeruste autowasmachine. ,,De jeugd uit de buurt kwam vragen of ze in de auto mochten zitten als ‘ie er doorheen ging”, herinnert Fons Denissen zich.

De ware passie van vader was niet het sleutelen aan auto’s of de verkoop ervan. Het liefst werkte hij met metaal. Toen zijn zoon in 2000 verkaste naar de autoboulevard aan de Kraaivenstraat, construeerde pa op 80-jarige leeftijd eigenhandig de aluminium puien van de showroom.

Datsun was in 1982 Nissan geworden en vlak voor hij de zaak verkocht, kreeg Fons Denissen - wél een pure verkoper - de kans om ook voor het Zuid-Koreaanse KIA dealer te worden. ,,Dat heeft ons door de crisis heen geholpen. KIA kwam met nieuwe modellen, die goed in de markt lagen.”

Warm bad

Denissen zag de consument veranderen: ,,Het is allemaal veel transparanter geworden: mensen weten precies wat ze nog voor hun oude auto kunnen krijgen. Wie een auto komt kopen, heeft zich al weken op het internet verdiept. Dus moet je de mensen het gevoel van een warm bad geven, zodra ze de showroom binnenstappen.”

Nooit zelf gesleuteld? ,,Niet veel, maar dat gaat veranderen. Ik heb in een schuur bij mijn huis wat Datsuns en Saabs als oldtimers staan. Met Datsun rijd ik ook rally’s. Nooit technische problemen. Laatst viel een Belg met een Porsche 911 naast me stil. ‘Fons’, zei hij, ‘ik denk toch dat ik eens op een Datsun moet gaan overstappen’.”

Fons Denissen verliet eind vorig jaar op 60-jarige leeftijd het bedrijf dat zijn vader en moeder vanaf 1954 eendrachtig hadden uitgebouwd. Het eigendom van de zaak had Denissen zes jaar geleden al overgedragen aan Leendert van den Born, een familiebedrijf uit Breda waaraan hij zich verwant voelde.   

Volledig scherm
Vlag in top bij Garage Denissen aan de Burgemeester Jansenstraat © Familie Denissen

Voor Opel ging de Tilburger in de vorige eeuw naar Lepelaars, voor Ford naar Knegtel, voor Volkswagen naar Naaijkens, voor Citroën naar Van der Schoot en voor Renault naar Van der Boom. Denissen maakte naam met eerst de Zweedse Saab en daarna Datsun uit Japan. Maar bij Denissen aan de Burg. Jansenstraat maakten de Tilburgers ook voor het eerst kennis met de 'snelwasser', een met twee grote borstels uitgeruste autowasmachine. ,,De jeugd uit de buurt kwam vragen of ze in de auto mochten zitten als ie er doorheen ging", herinnert Fons Denissen zich.

Fons Denissen legde zich vooral toe op de autoverkoop. Sleutelen was er al die jaren niet echt bij.  ,,Maar dat gaat veranderen. Ik heb in een schuur bij mijn huis wat Datsuns en Saabs als oldtimers staan. Met Datsun rijd ik ook rally's. Nooit technische problemen. Laatst viel een Belg met een Porsche 911 naast me stil. 'Fons', zei hij, 'ik denk toch dat ik eens op een Datsun moet gaan overstappen'."

BD gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement

Tilburg e.o.