Volledig scherm
Reclame voor de Epic, aan de Heuvelring. © Cuypersgenootschap

Pak aan die uitbundige reclame!

POLLTILBURG - Beteugel de groeiende reclame-kakofonie in het stadshart. Dat pleidooi valt in goede aarde bij de Omgevingscommissie. De AaBe Fabriek gaat zelf 'het rommeltje' al aanpakken.  

Het is ze niet te doen om individuele ondernemers aan de schandpaal te nagelen.   ,,Geen naming and shaming", zegt Norman Vervat namens Heemkundekring Tilborch en het Cuypersgenootschap, ,,wel willen we dat de gemeente optreedt tegen evidente aantasting van de historische binnenstad door reclame." 

In een brief aan wethouder Jacobs (GroenLinks, Welstand) dragen de organisaties een twintigtal voorbeelden aan van 'illegale reclame-uitingen', met foto's. Uit de aard der zaak valt aan het tonen van namen dan niet te ontkomen. 

Prominenter

Vooral de grote doeken her en der aan gevels storen Vervat en de zijnen. ,,Ze worden steeds groter en prominenter. Kosten een paar honderd euro en zijn eenvoudig opgehangen. Maar ze horen ons inziens niet in een Rijksbeschermd stadsgezicht." 

De Omgevingscommissie wil nog niet per geval advies uitbrengen, maar eerst een visie van de gemeente afwachten. In 2002 en 2011 lanceerde de gemeente al projecten om de beeldkwaliteit in de binnenstad te verhogen.  

De commissie lost richting college al wel wat schoten voor de boeg. Hef niet alleen de vinger, maar toon ook gewenst beeld; probeer met ondernemers draagvlak te kweken; en overweeg ook met gevelsubsidies te  werken. De gemeente zegt het schrijven op te vatten als handhavingsverzoek. ,,Daar kan een plan van aanpak uit volgen", zegt een woordvoerster. 

Volledig scherm
Overkapte terrassen, reclames naar de etages: doorn in het oog van de Omgevingscommissie. © Stephan Jongerius

En passant constateren de externe deskundigen dat het nieuwe terrassenbeleid het beeld verslechtert. ,,Met de komst van serres op de begane grond zijn reclames naar de etages verplaatst. Naast de aanpak van illegale promotie heeft die van terrasoverkappingen evenzeer prioriteit."

Poll

Aan welke reclame in het centrum erger jij je het meest?

  • Een led-bord boven de ingang van café Clochard aan de Korte Heuvel (16%)
  • Opvallende vlaggen bij de Bakker Bart in de Heuvelstraat (6%)
  • Posters en banners boven cocktailbar Ibiza aan de Heuvelring (22%)
  • Een geveldoek boven de LIVE Pianobar aan de Korte Heuvel (14%)
  • Een dichtgeplakte gevel bij Beter Bed bij de AaBe-fabriek (7%)
  • De kopgevel van de AaBe-fabriek bij de rotonde Wethouder van Ierlantstraat (5%)
  • De banner boven pastabar Yammie aan het Piusplein (inmiddels verhuisd) (2%)
  • Banner boven discotheek De Epic aan de Heuvelring (23%)
  • Samba-banner boven café Stoffel aan de Korte Heuvel (inmiddels verwijderd) (0%)
  • De 'wieber' bij de ingang van de AaBe-fabriek (5%)
239 stemmen

AaBe Fabriek

Ondertussen neemt de AaBe Fabriek zelf het initiatief voor een sanering van de reclames. Eigenaar Savills Investment Management en beheerder Rialto maken met Rijnboutt Architects een plan voor meer eenheid in taal en huisstijl en betere bewegwijzering.  ,,In de bouwfase zijn allerlei reclames gedoogd waardoor een rommelige situatie is ontstaan", zo lichtte directeur Mattijs Rijnboutt deze week toe aan de Omgevingscommissie. 

tekst loopt door onder foto

Volledig scherm
De kopgevel van de AaBe Fabriek bij de wethouder van Ierlantstraat. 'Een zootje' volgens de Omgevingscommissie' die zich vooral stoort aan het enorme witte bord. © Stephan Jongerius

Die juicht het initiatief toe. ,,Dit is niet de shopping mall van Almere, maar de AaBe Fabriek. Het monument moet domineren, niet de reclame", sprak Maarten Raaijmakers. Een aantal excessen zijn de commissie een doorn in het oog: de kopgevel aan de Wethouder van Ierlantstraat met een kolossaal wit verzamelbord, de uitbundige banners en ballonnen in de centrale winkelgang, volledig dichtgeplakte ramen. Spannend kan het debat daarover nog wel worden, soms heeft de gemeente al een vergunning verstrekt. 

Volledig scherm
Slimme oplossing aan de Korte Heuvel: tegen een beeldscherm achter het raam is het lastig optreden. © Stephan Jongerius

,,Als ieder om het hardst roept, versta je niemand meer", zo gaf voorzitter  Christine VanderHeyden de ondernemers vast ter overweging. Voor de binnenstad wijst ook Norman Vervat op dat gezamenlijke belang. ,,Juist succesvolle binnensteden als Den Bosch, Haarlem en Amersfoort hebben een streng handhavingsbeleid. Mensen verblijven graag in een mooie, goed verzorgde omgeving. Houd het samen netjes en stijlvol."

Volledig scherm
De centrale gang in de AaBe Fabriek. De 'wieber' is hier misplaatst , aldus de Omgevingscommissie, want die verstoort de dieptewerking. © Stephan Jongerius
Volledig scherm
Misplaatste banners in de Heuvelstraat? Wel volgens de critici van Heemkundekring Tilborch en het Cuypersgenootschap. © Stephan Jongerius
Volledig scherm
Volledig dichtgeplakte gevels, ook de eigenaar en beheerder van de AaBe Fabriek vinden dat de ramen voor het grootste deel transparant moeten zijn. © Stephan Jongerius
Volledig scherm
Reclames aan de Korte Heuvel zijn een doorn in het oog van het Cuypersgenootschap en Heemkundekring Tilburg. (Inmiddels van de gevel verwijderd) © Cuypersgenootschap
Volledig scherm
Grote geveldoeken: goedkoop, snel opgehangen, maar 'een aantasting van het rijksbeschermd Stadsgezicht', vinden Heemkundekring Tilborch en het Cuypersgenootschap. © Stephan Jongerius
Volledig scherm
Pastabar Yammie aan het Piusplein. (Inmiddels is Yammie weg van het Piusplein). © Cuypersgenootschap
BD gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement

Tilburg e.o.