Volledig scherm

Reclamebelasting in de binnenstad?

Vrij 19 apr: Reclamebelasting betalen voor een 'eigen pot met geld' in de binnenstad. Vraag is: willen de ondernemers van het centrum dat?

door Bas Vermeer

De ondernemers bepalen zelf welke projecten betaald worden uit de pot (echte naam: ondernemersfonds). De projecten die worden opgezet dienen om meer mensen naar het centrum te halen. Van het fonds wordt gezamenlijke promotie betaald, de aankleding van winkelstraten en het tegengaan van leegstand.

Concrete ideeën zijn er al: een virtueel platform voor de gezamenlijke winkeliers (nu is dat Tilburg.com ), overal wifi, 'een betere beleving van de stad in sombere dagen' (denk: betere feestverlichting) en Citymarketing (hip imago, slogan, etc.)

Een ander voordeel: de freeriders - wél profiteren van gezamenlijke activiteiten, maar niet bijdragen aan de winkeliersorganisatie - moeten verplicht meedoen.

Maandag en dinsdag staan er twee informatieavonden over het ondernemersfonds op de planning. In juni mogen de winkeliers in het centrum stemmen. Als er genoeg draagvlak voor is, moeten alle ondernemers in het gebied (winkeliers, horeca, dienstverleners) reclamebelasting gaan betalen.

Ondernemers rond de Heuvelstraat, Heuvel en Pieter Vreedeplein (kaart) betalen 260 euro per jaar. In de rest van het centrum (Nieuwlandstraat, Noordstraat, zie kaart) is dat 182 euro. De gemeente in het geld, maar 95 procent van de belasting komt in het ondernemersfonds terecht.

Belangrijke vraag: hoe verschilt de reclamebelasting van de precariobelasting?

Want die laatste belasting maakte recent nogal wat boze reacties los. We blogden over het 137 jaar oude bord van LeJeune en de reacties op de precariobelasting. (Wethouder Erik de Ridder was naar aanleiding van de blogs nog te gast bij Vandaag De Dag, uitzending hier.)

Het verschil:

Precariobelasting wordt betaald over alle voorwerpen op, boven of onder gemeentegrond.

Reclamebelasting over de reclame-uitingen van meer dan 0,25 vierkante meter.

Dus ja: voor een reclamebord op straat kan het zijn dat een ondernemer twee keer moet betalen. De precieze uitleg hier (precario) en hier (reclame).

Het grote verschil: de precariobelasting gaat naar de pot algemene middelen van de gemeente, de reclamebelasting vloeit in het ondernemersfonds. Waar de ondernemers dus zelf aan het roer staan.

Tilburg telt overigens al twee ondernemersfondsen. Voor de Korvelseweg en Besterdring en omgeving werd er vorig jaar een ondernemersfonds opgezet. Daar stemden de winkeliers begin 2012 (in het eerste geval 63, in het tweede 75 procent van de deelnemende winkeliers) in met de invoering van de belasting. Ter vergelijking: daar wordt er 350 euro per jaar aan belasting betaald.

BD gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement

In samenwerking met indebuurt Tilburg

Tilburg e.o.