Volledig scherm
Het ontwerp voor een van de volledig elektrisch aangedreven schepen van Port-Liner. © Omega Architects

Wereldprimeur voor Tilburg: twee 'Tesla-schepen' gaan het Wilhelminakanaal bevaren

TILBURG - Twee volledig elektrische joekels van containerschepen gaan vanaf dit najaar het Wilhelminakanaal bevaren. Het Tilburgse logistiek bedrijf GVT Group van Wil Versteijnen zet deze 'Tesla's van de binnenvaart' in op het traject tussen zijn terminal op bedrijventerrein Vossenberg-West en de Rotterdamse haven.

GVT huurt de schepen met ruimte voor 270 containers van het recent opgerichte bedrijf Port-Liner. Dat gaat de komende jaren in totaal vijftien elektrisch aangedreven en dus emissie- en geluidloze schepen in de binnenvaart brengen, in Nederland en België. De eerste in augustus. Een wereldprimeur, aldus de onderneming.

De twee schepen die GVT gaat charteren zijn 110 meter lang en 11.40 meter breed. Aan boord komen vier in containers 'verpakte' accu's, waarmee ze 34 uur kunnen varen. ,,De accu's kunnen aan de wal in vier uur weer worden opgeladen, maar het is ook mogelijk de containers in zijn geheel te wisselen", zegt Ton van Meegen, directeur van Port-Liner.

100 miljoen euro

GVT gaat de vijf kleinere elektrische containerschepen huren voor vervoer op de kanalen tussen Budel en de haven van Antwerpen. De containerterminal De Kempen in Budel behoort tot de Versteijnen-groep. 

De bouw van de vijftien elektrische schepen vergt een investering van 100 miljoen euro, aldus Port-Liner. Voor de ontwikkeling en bouw van de grootste exemplaren kreeg het bedrijf 7 miljoen subsidie uit een Europees fonds. 

  1. Geschiedenis
    PREMIUM

    Geschiede­nis

    U weet het natuurlijk wel, en u hebt de olijven dus al in huis gehaald, maar voor die enkele cultuurbarbaar die het niet standaard op de mentale evenementenkalender heeft staan: vandaag vieren we de stichtingsdag van Rome. Op 21 april, in 753 voor Christus, werden daar de eerste piketpaaltjes de grond in geslagen. U kent het verhaal: de tweeling Romulus en Remus, op dubieuze wijze verwekt door oorlogsgod Mars, werd in een mandje op de Tiber gezet, spoelde aan, werd opgevoed door een wolvin en zette zich neder in een nederzetting. Zo ging dat vroeger. En toen de vraag kwam naar wie de stad vernoemd moest worden, maakte Romulus zijn broer van kant. Einde discussie. Het werd Rome.

In samenwerking met indebuurt Tilburg

Tilburg e.o.