Volledig scherm
Crematorium De Wende in Uden. © Kay den Teuling

Brand bij crematorium in Uden door oververhitte oven

UpdateUDEN - Bij crematorium De Wende aan de Linie in Uden is woensdagavond brand uitgebroken. Volgens een woordvoerster van de brandweer lag de oorzaak bij een oven die te hard stond tijdens een crematie. ,,Ons veiligheidssysteem heeft gelukkig goed gewerkt”, zegt Christine Veldhoen  over het vervelende incident. 

Omwonenden sloegen woensdag rond 18.30 uur alarm toen ze uit de schoorsteen zwarte rookwolken en vuur zagen komen. ,,De temperatuur in de oven was te heet geworden", legt uitvaartondernemer Christine Veldhoen van De Wende uit. ,,Dat kwam vanwege een crematie zonder kist. Zo'n kist werkt in het begin wat beschermend, vandaar.” Vanwege de oplopende temperatuur werd door het systeem automatisch een by-pass via een tweede schoorsteen geopend. ,,We hadden als het ware een soort vlam in de pijp", aldus Veldhoen. 

De opgetrommelde brandweer was snel ter plaatse en heeft de brandende oven uitgezet. Vervolgens is het hele systeem gereset. Nadien is de crematie verder normaal afgerond. Veldhoen heeft dezelfde avond nog contact opgenomen met de nabestaanden van de overledene.  ,,Die heb ik donderdag een rondleiding gegeven en laten zien dat alles normaal is verlopen", zegt Veldhoen die verder vol lof is over het optreden van de hulpdiensten bij dit incident. 

Het systeem en de ovens zijn inmiddels gecontroleerd.