Volledig scherm
Het college van B en W wil naast het logo van het gemeentelijk apparaat zoals hierboven nog een logo en een slogo om de gemeente te promoten. © Gemeente Meierijstad

Citymarketing is voor de politiek in Meierijstad nog een vies woord

SINT-OEDENRODE - 100.000 euro voor citymarketing, voor een nieuw logo en een slogan om van Meierijstad ’de meest ondernemende stad van Europa’ te maken. Het laatste woord is er nog niet over gezegd, zo bleek donderdagavond in de commissie Ruimte en Economie in Meierijstad. 

Het CDA vindt het een goede investering om talent en jonge gezinnen naar de gemeente te trekken, en voor Hart voor Schijndel is een marketingcampagne met insteek op food en cultuur een 'belediging voor Schijndel en Rooi’. ,,Trek dit voorstel terug, zeg sorry en heb het er alsjeblieft nooit meer over", schertst voorman Laurens van Voorst. 

Hij zet net als Marrik van Rozendaal (D66) vraagtekens bij het onderzoek dat is gedaan naar het 'dna van de gemeente'. Dat is volgens onderzoeksbureau Imagro, dat 200 inwoners, ondernemers en instellingen liet meedenken, food en cultuur. ,,Ik wil het foodverhaal van Veghel niet tekort doen, maar het is niet van Rooi en Schijndel. De historische waarde van Rooi en Schijndel met z'n kunst worden begraven onder bergen food.”, stelt Van Rozendaal. Hij wil voordat zijn fractie een keuze maakt rond citymarketing eerst de lijst zien van de 200 deelnemers aan het onderzoek. Of ze wel representatief genoeg zijn. Hij vraagt zich af of het wel slim is om de opdracht te geven aan een onderzoeksbureau dat is gespecialiseerd in agrifood. ,,Dan weet je al wat de uitkomst is.”

‘Het voorstel is een sterspotje‘

Ook de SP ziet totaal het nut niet in van citymarketing. ,,We denken dan aan steden als Londen, Parijs en Amsterdam, maar niet aan Meierijstad. Het is prestigieus en vol Engelse termen als imaginering, storyline en unique selling point. Zou de citymanager van Schijndel niet gewoon de dorpspleinchef moeten heten. Het hele voorstel is één groot sterspotje.” Silvia Derks van de PvdA, tegen de uitgave voor een logo en slogan, somt een waslijst met lachwekkende mislukte gemeenteslogans op. Voor Meierijstad bedacht ze er ‘om kosten te sparen’ zelf een paar. ,,Voor de burger: 'Meierijstad, dat doet mij wat’. Voor de ondernemer: één meier, twee meier, drie Meierijstad'. En voor de toerist: Mijmeren in Meierijstad'. '

Het CDA, VVD en Team Meierijstad zijn voor het voorstel om 100.000 euro uit te trekken voor de verdere invulling van citymarketing. De andere partijen zijn tegen of twijfelen nog. De discussie over citymarketing gaat verder in de raadsvergadering van 27 februari. 

  1. Zoo Antwerpen woest op StukTV, YouTubers vallen bejaarden lastig: ‘Laat los, stoppen!’

    Zoo Antwerpen woest op Udenaar Giel de Winter van StukTV na lastigval­len bejaarden

    Dierentuin Zoo Antwerpen is niet blij met de actie van de YouTubers Thomas Van der Vlugt en Udenaar Giel de Wintert die in een filmpje laten zien hoe ze probleemloos konden binnendringen in een leegstaand giraffenverblijf en achter de schermen tot bij de tapirs kwamen. ,,Die twee hebben alle regels aan hun laars gelapt en hebben zichzelf, de bewakers en de bezoekers in gevaar gebracht”, zegt woordvoerster Ilse Segers.