Geen Marktplaats-hulpkrachten, maar specialisten brengen het koor op sterkte

Kunst in de regioVEGHEL - Geen op Marktplaats bijeengeraapt stelletje hulpkrachten,  maar enkele speciaal gevraagd en gezochte muzikanten en zangers versterken zondag het Veghels kamerkoor Canta Libre. 

Volledig scherm
Repetitie kamerkoor Canta Libre in Eerde met uiterst links Shaza Hayek uit Syrië. © Van Assendelft Fotografie

In de kapel van de Zusters Francisanessen in Veghel staan zondag zo'n zestig mensen op het podium om mee te spelen met het concert van kamerkoor Canta Libre. En dat terwijl ze eigenlijk zelf maar uit zestien koorleden bestaan. Het koor, dat doorgaans enkel a capella zingt, pakt sinds twee jaar echter eenmaal per jaar uit met een groots concert, omdat er in de regio niet veel gebeurt op het gebied van klassieke koormuziek. 

Om een koor, orkest, organist en soliste bijeen te krijgen, maken ze gebruik van zogeheten projectzangers; amateurs en semiprofessionele muzikanten die het koor tijdelijk versterken. ,,Die plukken we niet van Marktplaats, maar regelen we door onze eigen connecties te gebruiken", zegt dirigent Frans van de Loo (61) lachend.

‘Leuk om korte periodes mee te doen’

 ,,Veel zangers en muzikanten willen niet vast in een koor zingen of spelen, maar vinden het wel leuk om korte periodes mee te doen. Zulke constructies zijn dan erg fijn. Voor mij als dirigent is het wel een uitdaging, omdat je in een paar repetities met elkaar een eenheid moet creëren. Maar het is wel een manier om als klein koor grotere projecten te organiseren."

Het kamerkoor speel zondag het Stabat Mater, een van de beroemdste middeleeuwse-Latijnse gedichten over het lijden van Maria. Vele componisten gaven er in de loop der jaren hun eigen draai aan. Van de Loo heeft ervoor gekozen om de uitvoeringen van Josef Rheinberger en Karl Jenkins te spelen. ,,Jenkins' uitvoering bevat veel invloeden uit jazz en pop, daardoor is het voor een groot publiek toegankelijk", zegt de dirigent, die wist dat er in de uitvoering van Jenkins ook een hoop oosterse invloeden zitten.

‘Stuk op haar lijf geschreven’ 

Quote

Muzikanten spreken één gezamenlij­ke taal. Dan merk je niet dat je verschil­len­de talen spreekt

Shaza Hayek, soliste

Iemand die uit het Midden-Oosten kwam had dus eigenlijk de voorkeur om als soliste te dienen. Die kende hij toevallig: de sinds 2014 in Nederland wonende uit Syrië gevluchte Shaza Hayek (38), waarmee hij al eerder het Stabat Mater speelde. Ook zij is er zondag bij. ,,Daar zijn we heel blij mee. Een westerse soliste had het ook kunnen doen, maar dat was heel anders geweest. Dit stuk is Shaza op het lijf geschreven.”

Zelf ziet Hayek dat ook zo, zegt ze, al is de taalbarrière wel een dingetje. Engels en Nederlands spreekt ze maar mondjesmaat, waardoor verbaal communiceren met collega's lastig is. Tijdens het spelen is dat anders. ,,Muzikanten spreken één gezamenlijke taal. Dan merk je niet dat je verschillende talen spreekt", zegt ze.

‘Muziek helpt om te verwerken’

Stabat Mater gaat over verdriet en lijden. Een onderwerp dat volgens Van de Loo de laatste jaren actueler is dan ooit, gezien alle oorlog in de wereld. Dat laatste is ook Hayek niet vreemd, want ze heeft veel pijnlijke herinneringen aan het ontvluchten van haar thuisland. ,,Als ik aan Syrië denk, maar ook aan andere humanitaire rampen, voel ik pijn in mijn hart. Maar muziek is emotie, het helpt om het te verwerken", zegt Hayek, die vaak op de mooiste plekken in Damascus speelde, en nu in het relatief kleine Veghel.

 ,,Dat maakt me niet uit, kleinere plekken vind ik ook heel mooi. Zolang ik mijn gevoel zondag kan overbrengen naar het publiek, en daar ga ik alles aan doen, wordt het een heel mooi concert." Zondag om 15.00 uur.