Volledig scherm
Buurtbuschauffeurs Harrie van de Heuvel (links) en Toon Verbruggen reden twee jaar geleden nog met de buurtbus door Venhorst en Boekel © Jeroen Appels/Van Assendelft

Geen openbaar vervoer? Dan maar een app voor Boekel en Venhorst

BOEKEL/VENHORST Je zult vanuit Venhorst maar naar bijvoorbeeld Tilburg moeten. Dan heb je een probleem, want je moet dan in Gemert  of Boekel zien te komen om daar de bus te pakken naar Eindhoven. Dat wordt fietsen, want bussen, zelfs buurtbussen,  rijden in Venhorst niet. Dan maar een app, dachten ze bij de gemeente Boekel. Om vraag en aanbod af te stemmen. 

De inwoners van Venhorst, en in iets mindere mate Boekel, klagen al jarenlang over het gebrek aan openbaar vervoer. Hoezeer het gemeentebestuur ook zijn best deed, de vervoersmaatschappijen zien er geen brood in, want er zijn veel te weinig reizigers. Sinds een paar jaar is Arriva bereid de bus van Eindhoven naar Gemert vv, door te laten rijden naar Boekel om daar passagiers af te zetten of op te pikken. Ze hadden in Gemert nog tien minuten tijd. Net genoeg om even door te rijden naar Boekel.  Maar voor de rest is het kommer en kwel. 

Out of the box denken

Voor B en W van Boekel reden om ‘out of the box’ te denken. In tal van plaatsen bestaan apps die vraag en aanbod op elkaar afstemmen. Waarom zou zoiets in Boekel onmogelijk zijn. Wethouder Marius Tielemans nam contact op met dorpsgenoot Willem van de Krieken, die eigenaar is van het bedrijf Flying Kiwi. Hij exploiteert ondermeer de website InBoekel, waarop allerlei nieuwtjes uit en over het dorp worden gepubliceerd. ,,Hij was meteen enthousiast", zegt Tielemans. Zo ontstond de app ‘Ritjes in Boekel’ die overigens nog niet in de lucht is. 

Quote

Eigenaar Willem van de Krieken van Flying Kiwi was meteen enthousi­ast

Marius Tielemans, wethouder

In oktober werd  de belangstelling gepeild bij de Buurtbus, leefbaar Venhorst, de KBO's Boekel en venhorst, Huize Padua en BrabantZorg. ,,Want we willen niemand in de wielen rijden", zegt wethouder Henri Willems die de portefeuille sociale zaken beheert. ,,Huize St. Petrus en ook Huize Padua hebben busjes. Misschien kunnen we die in de toekomst ook inzetten maar daarvoor is het nu nog te vroeg.”

Quote

De groep tussen 18 en 70 gebruikt veelal de auto, maar de mensen daarbuiten pakken vaak mis

Henri Willems en Marius Tielemans, wethouders

,,De groep tussen 18 en 70 gebruikt veelal de auto, maar de mensen daarbuiten pakken vaak mis", zeggen de twee wethouders. ,,De wachtlijst bij het CBR zorgt ervoor dat oudere inwoners soms lange tijd niet kunnen autorijden met een geldig rijbewijs. Regiotaxi en de bovenregionale Valys zijn duurder geworden. Bovendien is het niet meer vanzelfsprekend om te vragen of je zoon of dochter of buren je even van Venhorst naar Boekel willen brengen.” De nieuwe app is vooralsnog niet bedoeld voor rolstoelvervoer of mensen met gedragsproblemen.

De kosten voor de gemeente zijn minimaal: de ontwikkelkosten van 21.500 euro worden voor de helft gedragen door Flying Kiwi, voor de andere helft gesubsidieerd door de provincie. De gemeente betaalt slechts 2000 euro voor communicatie en PR. Het zal nog zeker tot begin juni 2020 duren voor de app ‘live’ gaat. Die tijd is nog zeker nodig voor de ontwikkeling en het uittesten.  

  1. De gevaren van een uitzwenkende ploeg: Osse scholieren worden met neus op de feiten gedrukt
    PREMIUM

    De gevaren van een uitzwenken­de ploeg: Osse scholieren worden met neus op de feiten gedrukt

    OSS - Fietsers en landbouwvoertuigen vormen een gevaarlijke combinatie op de smalle polderwegen in Oss en omgeving. Elk jaar vallen er in Nederland een aantal doden en gewonden als gevolg van een ongeval met landbouwvoertuigen. In Oss en Bernheze willen ze daar een einde aan maken door scholieren, maar ook oudere mensen te laten ervaren hoe je als fietser moet omgaan met die enorme voertuigen.