Volledig scherm
Een deel van de Traverse, in dit geval de Hoofdstraat in Heeswijk-Dinther zoals het moet worden na de herinrichting. Een smalle rijbaan in het midden, daarnaast fietsstroken en trottoirs. © Gemeente bernheze

Gezocht: aannemer die doorgaande weg Heeswijk-Dinther op schop kan nemen

HEESWIJK-DINTHER - Een smallere rijbaan voor de auto’s, fietsstroken aan beide kanten van de weg en bomen of planten in bakken op kruisingen. De doorgaande weg in Heeswijk-Dinther kan op de schop. Maar wanneer dat precies gaat gebeuren, is nog steeds niet bekend. 

Een datum noemen doet wethouder Rein van Moorselaar niet meer.  Ooit zei hij dat de Traverse in Heeswijk-Dinther in het najaar van 2019 zou worden aangepakt, maar dat bleek een utopie. Onderhandelingen met busmaatschappij Arriva over de nieuwe inrichting van de doorgaande weg door Heeswijk-Dinther duurden veel langer dan gedacht. Pas in december vorig jaar bereikten de gemeente Bernheze en Arriva een akkoord. 

Betrokkenheid van het dorp

Deze week kon Bernheze pas een definitief ontwerp van de ‘nieuwe’ Traverse presenteren aan inwoners van Heeswijk-Dinther. Het gaat om de het traject vanaf de Gouverneursweg tot aan de Brouwersstraat, inclusief aansluiting van de zijstraten. ,,Er waren ongeveer 200 mensen bij de avond, dat toont de betrokkenheid van het dorp”, zegt Van Moorselaar. ,,En gelukkig kan het ontwerp op instemming van de bevolking rekenen.”

Dat betekent volgens de wethouder dat ze op het gemeentehuis nu verder gaan met de uitwerking van de bestekplannen en dat gezocht wordt naar een aannemer. ,,Het geld (5 miljoen euro red.) staat klaar. Binnen nu en een paar maanden kunnen we starten, maar welke datum het precies wordt kunnen we nu nog niet zeggen. Dat hangt ook af van de agenda van de aannemer.”

Toch een zebrapad

Volledig scherm
De Hoofdstraat in Heeswijk-Dinther zoals de straat er nu uitziet, ongeveer vanuit hetzelfde perspectief als de illustratie van de nieuwe situatie. © Jeroen Appels/Van Assendelft

Vast staat wel dat de aanpak van de weg in vijf fases zal verlopen. De Hoofdstraat tussen Raadhuisplaza en de Abdijstraat gaat als eerste op de schop. Op dat deel gaat Van Moorselaar nog wel zorgen voor aanpassing van het plan. ,,Veel inwoners vragen om een zebrapad vanaf de Rabobank richting sportpark De Balledonk. En hoewel onze verkeerskundigen zeggen dat dat in een dertig kilometerzone eigenlijk niet nodig is, gaan we dat toch doen. We hebben namelijk gezegd dat we participatie van inwoners in dit project heel belangrijk vinden. Als er dan een breedgedragen wens is voor een zebra daar, moeten we ons daar sterk voor maken.” 

Parkeerplaatsen ten koste van groen

Volgens Van Moorselaar zijn er in het definitieve plan ook andere punten aangepast op verzoek van de inwoners.  ,,Bijvoorbeeld het aantal parkeerplaatsen op het Dintherse gedeelte, vanaf de kerk tot Retsel. We hebben tellingen gedaan op piekmomenten, daar hebben we twintig procent extra parkeerplekken aan toegevoegd, maar toch was een veel gehoorde opmerking dat het er toch nog te weinig waren. Dus komen er nog een parkeerplaatsen bij. Dat gaat dan wel ten koste van het groen, maar je moet een keuze maken.”

Een punt waar ook nog naar gekeken wordt, is de aansluiting van de doorgaande weg met industrieterrein Retsel. ,,Daar moet toch zwaarder verkeer naar toe, dus op die plek moeten we mogelijk nog wat veranderen aan de weg. En dat geldt ook voor wat  individuele adressen waar regelmatig vrachtwagens naar toe moeten. Daar kijken we nog naar.”

Bakken met bomen

Quote

Door het plaatsen van bomen wordt het zicht beperkt en zullen automobi­lis­ten minder hard gaan rijden

Rein van Moorselaar, wethouder

De doorgaande weg komt er in ieder geval heel anders uit te zien dan nu. De rijbaan voor gemotoriseerd verkeer wordt smaller en aan beide kanten komt een fietsstrook die een andere kleur klinkers krijgt dan de rijbaan. Ook komen er weer voetpaden naast de fietsstroken. Kruisingen worden anders bestraat dan de weg en op de kruisingen komen zogeheten ‘markante plekken’. Dat zijn volgens Van Moorselaar bakken met planten of bomen. ,,Vooral op rechte stukken waar je veel overzicht hebt, zullen we bomen plaatsen. Als er veel overzicht is, nodigt dat uit tot hard rijden en door het plaatsen van bomen wordt het zicht beperkt en zullen automobilisten minder hard gaan rijden”, aldus de wethouder. 

Eind maart praat Van Moorselaar de politiek in Bernheze bij over de plannen. Voordat daadwerkelijk gestart wordt met het openbreken van de weg, wordt eerst overlegd met aanwonenden en ondernemers zegt Van Moorselaar. 

Volgens de wethouder wil Bernheze ook nog aan de slag met plannen om vrachtverkeer op de Traverse te ontmoedigen. ,,Dat is een grote wens van de inwoners en Actief Burgerschap en daar willen wij ook aan tegemoet komen. Alleen waar en hoe we dat gaan doen, weten we nog niet. Hopelijk wordt het vrachtverkeer al een stuk minder als de doorgaande weg straks een dertig kilometerzone wordt.”