Volledig scherm
Rijkswaterstaat is bezig met het vervangen van de damwanden van de Zuid Willemsvaart te Zijtaart. © Van Assendelft Fotografie

Nieuw staal tegen instorten oevers Zuid-Willemsvaart

ZIJTAART - De Zuid-Willemsvaart krijgt een omvangrijke onderhoudsbeurt. Van de sluis bij Keldonk tot de brug van de A50 (Maxwell Taylorbrug) bij Veghel is Rijkswaterstaat bezig met het vervangen van in totaal 575 meter damwand. 

Op dit moment wordt er gewerkt bij Zijtaart. Op een ponton op het water staan kranen en machines die de oude betonplaten eruit tillen en er stalen damwandplaten in zetten. Die worden vervolgens per schip af- en aangevoerd. 

De huidige platen zijn op veel plekken verouderd. Als daar niets aan wordt gedaan kunnen de oevers instorten. Dat is natuurlijk gevaarlijk voor verkeer dat langs de oevers gaat maar ook voor de scheepvaart. Want als een berm of talud afbrokkelt en in het kanaal terecht komt, wordt het kanaal ondieper. 

Plekken waar dieren het water uit kunnen, zodat ze niet verdrinken 

Er worden ook 16 zogenaamde uitstapplaatsen voor dieren gemaakt. Dit zijn hellingen van stortsteen met planten waar dieren die in het water leven makkelijk de oever op kunnen klimmen.  In kanalen met steile oevers verdrinken jaarlijks vele dieren omdat ze gewoon niet aan land kunnen komen, stelt Rijkswaterstaat.

Scheepvaart gaat door 

De werkzaamheden aan het kanaal tussen Veghel en Keldonk zijn onderdeel van één groot onderhoudsplan voor de Zuid-Willemsvaart en het Wilhelminakanaal, dat begin maart in Nederweert begon. De scheepvaart ondervindt er niet veel hinder van; de vaarweg blijft steeds open zodat schepen om beurten kunnen passeren.