Volledig scherm
Eind dit jaar hoopt Uden de drukke en gevaarlijke Land van Ravensteinstraat en Kornetstraat aan te gaan pakken. Ook de Hobostraat wordt daarin meegenomen. © Van Assendelft

Ook Hobostraat wordt betrokken bij reconstructie HOV-route Uden

UDEN - Bij de reconstructie van de Land van Ravensteinstraat en Kornetstraat in Uden wordt ook de Hobostraat betrokken. De gemeente gaat onderzoeken wat het kost om ook op dat stuk twee vrijliggende fietspaden aan te leggen. 

Waarom pakt de gemeente Uden niet in één keer de hele route aan tussen de rotonde Ben van Dijk en het busstation?  Dat vroegen donderdagavond zowel de aanwonenden zich af als alle politieke fracties die in de commissie ruimte, economie en financiën de reconstructie bespraken van de drukke toegangsweg en HOV-route voor de bussen naar het centrum.  

Gemiste kans 

Inspreker Gerard Verbruggen van het actiecomité Land van Ravensteinstraat-Kornetstraat-Hobostraat was vol lof over de gemeente Uden die volgens hem goed geluisterd had naar de aanwonenden en uiteindelijk besloot om het voorstel van de bewoners uit te werken: een vrijliggend fietspad aan beide zijden van de weg in plaats van één pad voor tweerichtingsverkeer zoals de gemeente had bedacht. 

,,Maar waarom wordt de Hobostraat daarin niet meegenomen”, vroeg Verbruggen zich hardop af. ,,Dit is een een gemiste kans. We rekenen erop dat dit stuk ook wordt aangepakt.” Of zoals hij het zei: de naam van het actiecomité bestaat niet voor niks uit drie straten.  

Zijn voorzet werd vervolgens breed ingekopt door alle fractiewoordvoerders. ,,Het hele traject moet, liefst in één keer, worden aangepakt”, aldus Job van Lanen (Jong Uden).  De meeste fracties snapten ook niet goed waarom dat eigenlijk ook niet meteen gebeurd was. In het verzoek aan de raad om 1,9 miljoen beschikbaar te stellen voor het karwei, werd de Hobostraat namelijk al wel genoemd. Zelfs met de kosten erbij, 400.000 tot 550.000 euro, en de vaststelling dat de buurt het ook graag wil. Waarom staat het dan niet in het eindvoorstel, vroeg de politiek zich af. 

Onderzoek 

Volgens wethouder Ingrid Verkuijlen had dat vooral te maken met de geplande fasering van het werk dat eind dit jaar moet starten. Zij kondigde aan dat Uden een aanvullend onderzoek gaat doen naar de Hobostraat en de kosten. In mei komt daar dan een apart voorstel van, los van de 1,9 miljoen waar de gemeenteraad eind deze maand ja tegen moet zeggen. Gezien de reacties en de toezegging van de wethouder lijkt dat gelopen koers. Op de publieke tribune zorgde het in elk geval al voor veel blije gezichten en felicitaties bij het actiecomité onder het motto ‘beter laat dan nooit’.