Volledig scherm
Deze rotonde bij Ben van Dijk, in 2009 opgeleverd wordt in 2018 weer een normale kruising met stoplichten. HOV-auto's en bussen moeten dan weer sneller kunnen doorrijden. © Hans van Alebeek

HOV-bus kost Uden weer miljoenen

UDEN - Uden moet opnieuw miljoenen euro’s uitgeven om het huidige traject voor de snelle HOV-bussen aan te passen. Andere opties zijn nog duurder, zegt gemeente. Hoogste prioriteit heeft de rotonde bij Ben van Dijk.

Die in 2009 aangelegde rotonde slibt nu al dicht en dat zal alleen maar erger worden, aldus de gemeente. Weer ombouwen naar een normale kruising met verkeerslichten moet de bussen sneller richting ziekenhuis en A50 leiden. Een karwei dat zo’n 560.000 euro kost en in 2018 klaar moet zijn.

Ander knelpunt
Dan ook moet een ander knelpunt opgelost zijn: de veel te smalle Kornetstraat/Land van Ravensteinstraat. Die krijgt een vrijliggend fietspad. Nog later, waarschijnlijk in 2020, gaan ook de rotondes bij het busstation op de schop. Ook dat worden weer gewone voorrangskruisingen.

Alles bij elkaar gaat de aanpassing van die, al bij de aanleg bekende knelpunten, gaat vermoedelijk Uden tussen de 2,2 en 2,7 miljoen euro kosten.