Volledig scherm
Het gros van al het verkeer op dit deel van de N264 moet in Uden zijn. © Van Assendelft

Toch geen oostelijke rondweg om Uden

UDEN - Er komt geen oostelijke rondweg om Uden. Zo'n nieuwe weg lost niks op voor de bestaande drukte op de N264. Die conclusie trekt het college op basis van een externe verkeersstudie.

Over de aanleg van een oostelijke rondweg wordt in Uden al jaren gepraat. Die nieuwe weg zou oostelijk van de Industrielaan moeten komen, voor een deel over de Zeelandsedijk en dan afbuigend richting de noordelijke rondweg om Uden. Met zo'n nieuwe verbinding zou het bestaande 'hoefijzer' om Uden tot een complete ring van grote wegen worden gesmeed.

Op papier een logische oplossing maar in de praktijk heeft zo'n nieuwe weg nauwelijks effect, stelt onderzoeksbureau Goudappel Coffeng. Die heeft dat berekend op basis van huidige en toekomstige modellen over de verkeersdrukte in en om Uden. De gemeenteraad van Uden, onder aanvoering van het CDA, had om zo'n studie gevraagd. Met name omdat zo'n nieuwe weg misschien een verlichting kan zijn voor de toenemende drukte op de N264 tussen Uden en Haps.

Minimaal

Dat blijkt niet zo te zijn, aldus Goudappel Coffeng. Vooral de bestaande noord-zuidverbindingen, de Industrielaan en Middenpeelweg (N277), profiteren iets van zo'n nieuwe weg, maar op de N264 is het effect minimaal. Uit de cijfers blijkt namelijk dat het gros van het verkeer op die weg ook daadwerkelijk in Uden moet zijn. Tussen de afslag van de A50 en Odiliapeel neemt de drukte zienderogen af.

De hoop is nu gevestigd op de provincie, die komend jaar gaat onderzoeken wat er gedaan kan worden om de drukte op de N264 op te lossen.

Oss, Uden e.o.