Volledig scherm
Het Maximakanaal vanuit de lucht. © Sandra Peerenboom

Schippers zagen problemen al aankomen op Máximakanaal

DEN BOSCH - De meeste schippers hebben de bui al lang zien aankomen met de huidige inrichting van het Máximakanaal. ,,Ben eerlijk, eigenlijk is dit kanaalontwerp al achterhaald en nog gebaseerd op de scheepstypes Kempenaar en Spits en niet op die hele grote jongens", zegt Adjo de Wachter van de Douwina uit Spijkenisse. 

Amper drie jaar na de opening van het Máximakanaal bij Den Bosch mag WillemsUnie alweer herstelwerk uitvoeren. De stortstenen op de flauwe taluds van het kanaal vallen bij bosjes van de wand in het water. Ze zijn te licht voor de zuigkracht en golfslag die de zware schepen met een vaarklasse IV (tot 2000 ton laadvermogen) veroorzaken.

De Wachter brengt regelmatig mengvoederproducten naar De Heus in Veghel. Hij is niet blij met de snelheidsbeperking op het nieuwe kanaal. ,,Negen kilometer leeg en zes vol is wel héél erg langzaam."

Zuigkracht

Ook Frank Hooijmans van Rederij Hooijmans uit Kerkdriel, die dertien schepen in de vaart heeft en veel zand en grind naar de MBI- en Prefab-betoncentrale brengen in Veghel, heeft er zijn gedachten over. ,,De zuigkracht van de grote schepen, in combinatie met wind maakt dat de grote schepen tegen de wand worden gedrukt aan de Rosmalense kant tussen de zwaaikom bij Den Dungen en sluis Hintham."

"Daar zijn ook de meeste stortstenen van de oever. De beste oplossing is om daar damwanden te slaan. Dan ben je van de problemen af. En zes kilometer is erg langzaam. Die grote schepen met duizend pk of meer die halen wel achttien kilometer per uur."

De snelheidsbeperking betekent op een enkele reis tussen Rotterdam en Veghel een kwartiertje verlies. Terwijl het Máximakanaal juist een half uur winst betekende tussen deze havens. ,,Die tijd haal je in als het schutten bij Hintham en Empel weer mee valt. Dan valt nog wel mee", zegt Hooijmans die erg vaak op Veghel vaart.

Meierijstad