Volledig scherm
Het metershoge geluidsscherm langs de A2 is klaar. Op foto het Maurickplein. © Sandra Peerenboom

Special: Vught wil niet nog meer geluidsschermen

VUGHT - Een Verdiepte ligging van de N65 en het spoor kan voorkomen dat het aantal kilometers geluidsscherm in Vught oploopt van 7 naar 25.

Nu al is de gemeente, met zo'n zeven kilometer geluidsscherm, ervaringsdeskundige als het gaat om geluidsdemping. In de toekomst dreigt daar nog zo'n achttien kilometer aan beton bij te komen, heeft de gemeente geïndiceerd.

Ondertussen zijn andere ontwikkelingen gaande op het gebied van geluidsreductie. Oud-Bosschenaar Ysbrant Wijnand, professor aan de Technische Universiteit Twente, werkt aan een geluidsdiffractor: "De geluidsdiffractor is een diepe goot langs de weg die het geluid van banden opvangt en dit naar boven afkaatst."

Komt geluidshinder van wegen boven de 48 dB, dan moet Rijkswaterstaat maatregelen treffen. Met een dergelijke goot zou het aantal betonnen schermen langs wegen in de toekomst kunnen afnemen.

Meer over de geluidschermen en de inovaties voor het verminderen ervan, is te lezen op bd.nl/geluidsschermen. Daar is een digitaal magazine, gemaakt door studenten van Nero

  1. Inwoners van Vught spuien ideeën en delen bezwaren over snelfietsroutes tussen Den Bosch en Eindhoven

    Inwoners van Vught spuien ideeën en delen bezwaren over snelfietsroutes tussen Den Bosch en Eindhoven

    VUGHT - De eerste schop voor een snelfietsroute tussen Den Bosch en Eindhoven moet vóór 2020 de grond in. Dat zegt adviseur en projectleider 'Fiets en Verkeersveiligheid' Jacob Tiellemans van de Anteagroup. Het ingenieursbureau begeleidt onder meer de vijf gemeenten die bij het fietsproject zijn betrokken. De provincie verdeelt 35 miljoen euro over het snelfietsroutenetwerk in Brabant. Eén van de voorwaarden is wel dat er vóór 2020 met de aanleg is begonnen.

Den Bosch e.o.