Ziekenhuizen kunnen volgens Vughtenaar leren van de luchtvaart
VUGHT - Zo’n veertien jaar geleden kwam de kleine Justus ter wereld. Te vroeg geboren en met een ernstige medische aandoening belandde hij op de Intensive Care. Het traject wat volgde was voor Marck Haerkens uit Vught de aanleiding voor een zes jaar durend onderzoek naar de invloed van menselijke factoren op teamfunctioneren in de zorg. Bijvoorbeeld op de Intensive Care, Spoedeisende Hulp en operatiekamers.
Delen per e-mail
Haerkens, zelf voormalig militair vlieger én traumachirurg, constateerde dat als ziekenhuisprofessionals beter leren rekening te houden met 'Human Factors' (menselijk handelen) de patiëntenzorg veiliger wordt.
Onlangs promoveerde Haerkens op zijn proefschrift 'Human Factors and Team Performance'. In het bijzijn van diverse hoogleraren, vele medische en luchtmacht collega’s, prof. mr. Pieter van Vollenhoven én Justus.
Haerkens pleit voor de invoering van het teamconcept CRM (Crew Resource Management) dat al tientallen jaren gebruikt wordt in de luchtvaart. Het Radboudumc in Nijmegen voerde het in op de Intensive Care afdeling en won er in 2013 de IGZ-zorgveiligheidsprijs mee. Er werd een verband aangetoond tussen de invoering van CRM en een belangrijke afname van het aantal ernstige complicaties waaronder het aantal reanimaties. Zelfs het aantal sterfgevallen nam af.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.