Volledig scherm
Manager Aileen Kok van het RBT bij de presentatie in Dongen. © Nico Snels/BD

De Langstraat als de ‘Tuin van Brabant’ op toeristische kaart

DONGEN - De Tuin van Brabant, The Garden of Wonder, Der Garten des Abenteuers. Met die slogan gaat het Regionaal Bureau voor Toerisme De Langstraat het gebied promoten om meer bezoekers te trekken. 

De gekozen strategie werd maandagavond gepresenteerd tijdens een startbijeenkomst in de Oude Kerk van Dongen. ,,Zo willen we onze regio samen met jullie in de markt gaan positioneren”, zei RBT-manager Aileen Kok tegen de aanwezige recreatieondernemers. 

Vier gemeenten betalen 

In het nieuwe RBT werken Waalwijk, Heusden, Loon op Zand en Dongen samen. De vier gemeenten betalen naar rato mee aan de kosten voor het bureau. Streven is om De Langstraat als toeristische bestemming beter op de kaart te krijgen. 

Ook inwoners uit regio

Niet alleen voor bezoekers van buitenaf, maar zeker ook voor de bewoners in het gebied. De eigen inwoners uit de regio zijn immers goed voor ruim 70 procent van de bestedingen.

Zorgen voor verbinding

Aan de plannen is sinds begin dit jaar gewerkt door het team. Het RBT moet, aldus Kok, met name zorgen voor verbinding tussen de bedrijven en organisaties die nu nog als ‘los zand’ actief zijn in de vrijetijdsbranche. 

Merknaam met logo

,,Wat versterkt onze gezamenlijke identiteit als ondernemers in De Langstraat en hoe kunnen we dat als één merknaam uitdragen.” Bij die ‘branding’ hoort een herkenbaar logo en ook dat werd tijdens de feestelijke aftrap voor het eerst getoond. 

Drie pijlers voor belevenissen

Naast de bekende Brabantse eigenschappen als gezellig, gemoedelijk en gastvrij heeft het RBT de drie pijlers 'samen, spelen en familiair’ gekozen als typeringen die gelden voor de hele regio. Het idee is om vanuit die gedachte onder meer ‘belevenissen te creëren’ op plekken in het landschap die nu nog leeg zijn. 

Andere accenten op Heusden

Het bijzondere karakter van Heusden als vestingstad trekt een ander publiek en vraagt om andere accenten, die nog verder uitgewerkt worden. 

Drunen Duindorp

Serieuze belangstelling is er voor de wens van Herman van Herwijnen om de Drunense duinen naar het centrum van Drunen halen. Het zand moet, als het aan de voorzitter van het Kernmanagement ligt, tot op het Raadhuisplein terug te vinden zijn in Drunen Duindorp. 

Tekenen intentieverklaring

Met het tekenen van een intentieverklaring stelde het Regionaal Bureau voor Toerisme zich achter dit lokale initiatief. ,,En we nodigen ook anderen van harte uit om hun ideeën met ons te delen.”