Volledig scherm
PREMIUM
De 13-jarige Rob was een 'thuiszitter', maar volgt nu weer lessen, bij Kleinschalige Groene Zorg van Famke Meerhoff. © Foto Pix4Profs / Jan Stads

Hoe Rob (13) uit Waspik met autisme en ADHD tóch weer naar school kon

Rob is 13 jaar. Anderhalf jaar lang zat hij thuis. Met zijn autisme en ADHD ging het niet op school. Sinds kort volgt de tiener uit Waspik weer lessen; drie dagen per week, twee uur per dag. ,,Het lijkt weinig, maar voor onze zoon is dit een supermijlpaal."

ADHD? Zijn moeder Esther* vermoedde dat al toen Rob* nog een kleuter was. Twee jaar later volgde ook nog de diagnose autisme. ,,Achteraf heb ik de signalen wel gezien", blikt Esther terug. ,,Hij sliep als baby overdag niet. Hij at heel snel, waardoor hij darmproblemen kreeg. En Rob huilde heel veel. Toen hij 2 was, werd hij steeds drukker. Hij keek ondersteboven televisie en wilde steeds boven op dingen springen. Je denkt dan niet meteen: klik! ADHD! Nee, het besef dat er iets niet klopte groeide met de jaren. En dan begint het pas echt."