Volledig scherm
Eyelove verkoopt zijn brillen via shop-in-shops bij apotheken en drogisterijen. © Arie Kievit

Nieuwkuijks brillenbedrijf Eyelove blijft groeien, ondanks kritiek uit de branche

NIEUWKUIJK - Het Nieuwkuijkse brillenbedrijf Eyelove blijft het goed doen. Het afgelopen jaar steeg de omzet met 23 procent tot 15 miljoen euro. De prijsvechter, die zich in 2010 op de Nederlandse brillenmarkt stortte, dankte die groei onder meer aan nieuwe winkels in België. 

Eyelove wil de komende jaren verder uitbreiden in Nederland en België, maar zegt zich nu ook te gaan oriënteren op vestiging in andere Europese landen.

Eyelove introduceerde negen jaar geleden complete brillen op sterkte voor minder dan 50 euro en dat kwam ze op kritiek uit de branche te staan. ,,Eyelove laat niet-gediplomeerden oogmetingen uitvoeren, waardoor oogaandoeningen onopgemerkt kunnen blijven”, zo stelde de Nederlandse Unie van Optiekbedrijven.

Keurmerk

De Nuvo deponeerde vorig jaar een kwaliteitsstandaard, zeg maar een keurmerk, voor oogmetingen bij het Zorginstituut Nederland. De Nuvo drong aan op strenge richtlijnen waaraan oog-metingen voortaan moeten voldoen, bijvoorbeeld door personeel met minimaal een MBO-4 diploma. Het Zorginstituut wees die richtlijn echter af. Bij Eyelove worden oogmetingen niet handmatig, maar grotendeels automatisch gedaan.