Volledig scherm
© Thinkstock

Ook snelfietsroute Waalwijk-Den Bosch komt in zicht

WAALWIJK - Nog dit jaar moet de snelfietsroute (F59) tussen Waalwijk en Den Bosch klaar zijn. Om het deel op Waalwijks grondgebied aan de eisen te laten voldoen, moet er nog het een en ander gedaan worden. Het gaat dan onder meer om het Halve Zolenfietspad tussen de Meidoornweg en het Drongelens Kanaal. 

De kosten van de eerste fase van het werk bedragen 191.000 euro. De provincie en gemeente Waalwijk betalen ieder de helft hiervan.

Wie straks op de snelfietsroute naar Den Bosch rijdt, heeft voorrang op fietsers die van kruisende wegen en fietspaden komen. Daarvoor zijn enkele aanpassingen nodig. Ook wordt een aantal middengeleiders weggehaald. Uit onderzoek is gebleken dat die soms tot ernstige fietsongelukken leiden.

Slijtage speelt een rol

Het fietspad zal later op een aantal plekken verbreed moeten worden. De gemeente wil deze aanpassingen meenemen bij het groot onderhoud. Die werkzaamheden zijn nog niet gepland. Wanneer deze klus wordt uitgevoerd, hangt ook af van de staat van het fietspad. Zo speelt eventuele slijtage een rol.

Het is provincie en gemeenten veel waard om mensen op de fiets te krijgen.  De snelfietsroute tussen Tilburg en Waalwijk (F261) is al zo goed als klaar. Met name in Waalwijk was discussie over hoe het tracé precies zou moeten lopen. Vooral plannen om de Besoyensestraat in de route op te nemen, stuitten op veel verzet van omwonenden. Uiteindelijk is gekozen voor een andere oplossing.  

Nu kunnen mensen gebruik maken van een 16,3 kilometer lang fietspad tussen het NS-station in Tilburg tot de Meidoornweg/Halve Zolenpad in Waalwijk.  

De snelfietsroute naar Den Bosch (F59) wordt hierop aangesloten.