Volledig scherm
Ruzie in het vliegtuig © World Travel

Dronkaards in vliegtuigen, Jopie van Zee (63) uit Waalwijk weet er alles van: 'Dit was een angstige ervaring'

WAALWIJK - Dronken en onhandelbare vliegtuigpassagiers: ze veroorzaken zoveel overlast dat een landelijk luchtvaartofficier nu alarm slaat. Terecht, vindt Jopie van Zee (63) uit Waalwijk. Ze maakte tijdens een vlucht naar New York mee dat een passagier zó agressief werd dat ze hem met tiewraps vastbonden.

Op verzoek van het Brabants Dagblad vertelt Van Zee haar verhaal. Het is alweer tien jaar geleden, maar ze herinnert het zich nog als de dag van gisteren. ,,We vertrokken vanaf Schiphol naar New York. Ons vliegtuig was halfleeg. Twee rijen voor ons zat een buitenlandse man van middelbare leeftijd. Hij was stiervervelend en had genoeg gedronken, dat kon je wel aan hem zien.”

'Give me wine, bitch'

Zonder enige aanleiding begint de man - in gebroken Engels - te schelden. Op alles en iedereen. ,,Stewardessen, passagiers, piloten. Iedereen moest het bij hem ontgelden”, zegt Van Zee. De man maakt stewardessen uit voor ‘bitch’ en eist continu meer wijn. ,,Dat gaven ze hem ook, waarschijnlijk om hem te kalmeren.”

Dat lukt niet. Passagiers die langs hem lopen krijgen een salvo aan scheldwoorden over zich heen. ,,Aan ons werd gevraagd of we wilden verhuizen vanwege de overlast”, vertelt Van Zee. ,,Deze man werd namelijk steeds lastiger. Op een gegeven moment kwam zelfs de copiloot langs om hem te waarschuwen.”

Tiewraps

Omdat de man lastig blijft doen, gaat het personeel over tot een uiterste maatregel. Met tiewraps wordt de grofgebekte passagier vastgebonden aan zijn stoel. Goed idee zo blijkt; de man wordt rustig en valt zelfs binnen enkele minuten in slaap. ,,Dat was maar goed ook, want dit was echt niet leuk. Een hele vervelende ervaring. Alle lof voor de medewerkers hoe ze dit hebben aangepakt.”

De politiek pleit al langer voor een grensoverschrijdende lijst van overlastgevers. Daar is Van Zee het mee eens. ,,Want als ze hem de toegang hadden kunnen weigeren, dan was dit allemaal niet nodig geweest.” De vervelende passagier is uiteindelijk door zes politieagenten in het vliegtuig opgepakt. ,,Hij kon met hetzelfde vliegtuig weer terug naar Nederland.”

Cijfers

In 2017 misdroegen 985 passagiers zich op Schiphol of aan boord van een vliegtuig, blijkt uit cijfers die het Brabants Dagblad bij de inspectie voor Leefomgeving en Transport heeft opgevraagd. Daarmee blijft het aantal onhandelbare passagiers onverminderd hoog. Sinds 2010 is dit aantal meer dan verdubbeld.

BD gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement
  1. De held van Waspik: 'Hij heeft geleden voor anderen die lijden'

    De held van Waspik: 'Hij heeft geleden voor anderen die lijden'

    Maarten van der Weijden is dinsdagmiddag nog maar net gearriveerd, of er stopt een auto bij zijn woning. Er staat een taart op de stoel naast de bestuurster. “Die ga ik Maarten overhandigen”, klinkt het vastberaden uit de mond van Johanny van der Westen. Ze is van de gelijknamige bakker in het naburige Raamsdonk. “We zijn vandaag gesloten, maar de prestatie van Maarten vonden we zo geweldig dat we een taart voor hem hebben gemaakt.” Speciaal voor deze topper staat erop.

Waalwijk, Heusden e.o.